Διαθέσιμο δωρεάν το Μυθικιστικό ντοκιμαντέρ “Το Αρχέτυπο του Ήρωα”!
Jul27

Διαθέσιμο δωρεάν το Μυθικιστικό ντοκιμαντέρ “Το Αρχέτυπο του Ήρωα”!

Τρία, περίπου, χρόνια (2017) μετά την πρώτη του προβολή (ταυτόχρονα σε Μιλγουόκι των ΗΠΑ και Αθήνα), το Μυθικιστικό ντοκιμαντέρ του Jozef Richards, “Το Αρχέτυπο του Ήρωα” (Batman and Jesus), ανέβηκε σήμερα στο youtube κανάλι μας μετά από σχετική άδεια που εξασφαλίσαμε. Υπενθυμίζουμε ότι στην άκρως ενδιαφέρουσα αυτή αμερικανική παραγωγή, συμμετέχουν αρκετοί γνωστοί Μυθικιστές όπως οι Richard Carrier, Robert Price, David Fitzgerald και Aron Ra. Το ντοκιμαντέρ “Το αρχέτυπο του Ήρωα” (αγγ. τιτλος Batman & Jesus) του Αμερικανού σκηνοθέτη Jozef K. Richards, φιλοδοξεί να καταστεί ένα κινηματογραφικό σημείο αναφοράς για τους ερευνητές του Μυθικισμού. Μέσα από μία σειρά συνεντεύξεων με καταξιωμένους ακαδημαϊκούς και ανεξάρτητους ερευνητές, επιστρατεύοντας σε πολλές περιπτώσεις το χιούμορ, το φιλμ εξετάζει όλα τα δεδομένα για την ιστορικότητα του Ιησού, συγκρίνοντας τα διαθέσιμα στοιχεία με το πεδίο που αποκαλούμε “μοντέρνα μυθολογία”. Στο “Αρχέτυπο του Ήρωα” ανιχνεύονται οι ρίζες της Ιουδαϊκής και Χριστιανικής διδασκαλίας. Χρησιμοποιώντας το παράδειγμα του γνωστού ήρωα των κόμιξ, του Μπάτμαν, αναδεικνύεται η διαχρονία της διάδοσης μυθικών ιστοριών στις ανθρώπινες κοινωνίες, ενώ παράλληλα γίνεται ένας ενδιαφέρον παραλληλισμός της μετάλλαξης των Ευαγγελίων της Βίβλου δια μέσου των αιώνων, με την αντίστοιχη εξέλιξη της ιστορίας του Μπάτμαν σε βιβλία και κινηματογράφο κατά τις τελευταίες δεκαετίες. Υπενθυμίζουμε, τέλος, ότι κατά τη δεύτερη και τελευταία ημέρα προβολής του φιλμ στην Αθήνα (1/10/17), σημειώθηκαν ποικίλα κωμικοτραγικά περιστατικά έξω από την κινηματογραφική αίθουσα του Τριανόν που έκαναν τον γύρο του διαδικτύου. Παρακολουθήστε το ντοκιμαντέρ “Το Αρχέτυπο του ήρωα” πατώντας...

Read More
Prof. “Errorman” and the non-Christian sources — Part 2: Pliny’s Letter
Jul26

Prof. “Errorman” and the non-Christian sources — Part 2: Pliny’s Letter

2. Pliny the Younger The mountains are in labor, a ridiculous mouse will be brought forth.  (Horace, The Art of Poetry) Ehrman goes to great lengths to introduce us to the sources which, in his opinion, reliably attest to the existence of a historical Jesus. To quote Horace, “Parturiunt montes, nascetur ridiculus mus.” Before the curtain finally opens and reveals a considerable number of Jesus witnesses to the curious gaze of the reader, a series of preliminaries and fundamental methodological considerations must be made. What we learn in the relevant chapters about the value and worthlessness of historical sources is indeed informative, but will have little new to offer to all those who have attended a historical proseminar once in their lives. Be that as it may, Ehrman advocates good and healthy principles, such as that multiple testimonies please the heart of the historian, or that “disinterested” and independent sources deserve preference over others, etc. (p. 41) – one only wished that he himself would also give them due consideration in the later sections. In a section on sources that we do not have, he also admits that we do not have authentic illustrations of Jesus, nor scriptures written by himself, nor eyewitness accounts (p. 49). [3] Hurtado 2007, pp. 2-3: “If correctly dated to about 200, the Aberkio inscription (found in Hierapolis) remains perhaps our oldest identifiable Christian inscription. Although in some older publications one finds certain references to the catacombs and catacomb art of the second century, it is now generally accepted among experts that these too should probably be dated to sometime in the third century”. [4] Theißen, Merz 1997, p. 160f. All that can be said about it is that it is possibly the site visited by the Spanish pilgrim Egeria sometime between 381-384 AD, which has been given as the house of Peter since Constantinian times. Everything else is conjecture and belongs at best in a travel guide, but not in a serious scientific work. Vridar note: see [3] Hurtado 2006 and [4] Theissen & Merz 1998 This is all well and good but could be further elaborated when applied to specific cases, which Ehrman certainly does not feel is necessary. Ehrman could have taken the trouble to make clear to the reader the full extent of the difficulties in which the defenders of Jesus’ historicity find themselves when they refer to external witnesses. For example, it is correct that no authentic images of Jesus have been handed down. But far more interesting is that the type of Jesus in the portraits we possess almost completely resembles the portraits of other late antique healers, so that archaeologists even today...

Read More
Prof. “Errorman” and the non-Christian sources — Part 1 of Hermann Detering’s review
Jun29

Prof. “Errorman” and the non-Christian sources — Part 1 of Hermann Detering’s review

The following translation of Hermann Detering’s review of Bart Ehrman’s Did Jesus Exist? has been sent to me and I am thrilled to be able to make it available on this blog. It is over 7000 words, too long, I think, for a blog post, so I am posting here just the first part of the review. The rest to follow. I have modified the translation in a few places to make it flow easier and to iron out some obscurities. I have also replaced the English translation of Detering’s German language quotes of Ehrman’s words with the original English versions. All hyperlinks and notes in the “*see also” inset box are my additions, as also are the images. Endnotes are Detering’s, of course, and I have relocated these in other inset boxes, too. Hermann Detering (1953-2018) Prof. “Errorman” and the non-Christian sources 1. Bart Ehrman’s book, Did Jesus exist? The introduction to the book ushers us into the following scene: Bart D. Ehrman, PhD, Distinguished Professor at the University of North Carolina at Chapel Hill, actually wanted to write a completely different, more important work, namely about how a Jewish end-time prophet named Jesus became a divine being or God. But then he was startled by some emails. He suddenly found himself taken up by a scene that was apparently unknown to him until then: Mythicists who appealed to his authority for their claim that there had been no Jesus! Reason enough for a conscientious “New Testament scholar” to take a closer look at the matter. Although Ehrman had by then read “thousands of books about Jesus in English and other European languages, the New Testament and early Christianity,” he was “like most colleagues completely unaware of the extent of sceptical literature [on the subject]” (p. 2). For a professor of theology and biblical scholar who should be up to date and in daily conversation with his students, this long phase of ignorance is astonishing enough, especially since the question of the historical existence of the man from Nazareth must have occurred again and again in the mass of Jesus literature he read. For example, in The Quest of the Historical Jesus by Albert Schweitzer, often quoted by Ehrman, in which this very subject is dealt with on many hundreds of book pages. This book and others should at least have curbed Ehrman’s boundless surprise and shown him that the question “Did Jesus exist?” is not an entirely fanciful one, and that New Testament research has been periodically occupied with it. Moreover, it is not just since yesterday that the question has been on the agenda of those American “humanists” who read his...

Read More
Αλέκος Αλαβάνος: Οι ρίζες του Επιταφίου βρίσκονται στις εορτές για τον Άδωνη
Apr16

Αλέκος Αλαβάνος: Οι ρίζες του Επιταφίου βρίσκονται στις εορτές για τον Άδωνη

Σε αναπάντεχες και άκρως ενδιαφέρουσες δηλώσεις προέβη σήμερα ο Έλληνας πολιτικός (πρώην πρόεδρος του Συνασπισμού και πρώην πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ), Αλέκος Αλαβάνος. Στην ανακοίνωσή του αναφέρει: “Η περιφορά του Επιταφίου είναι μια βαθιά παράδοση του λαού μας. Οι πηγές της βρίσκονται χιλιετίες πίσω, πριν τον Χριστιανισμό, στις μυσταγωγίες και τα πανηγύρια για τον Διόνυσο, στις τελετές για τον Άδωνι. Γιατί τη στερούμε τόσο απόλυτα φέτος από την κοινωνία, όταν, στις σημερινές συνθήκες, σε κάθε οικογένεια επικρέμαται ο φόβος του πένθους, υπάρχει η μοναξιά, αλλά και υπερίπταται η ελπίδα του λυτρωμού; Γιατί να μην τελεστεί η περιφορά του Επιταφίου στους δρόμους των πόλεων, με έναν ιερέα μόνο, έναν ψάλτη, έναν νεωκόρο που θα κρατάει μια ανθοδέσμη με βιολέτες, ώστε να διατηρηθεί πλήρως η κοινωνική απόσταση; “ Το σχόλιό μας Όπως είναι φυσικό, τα ΜΜΕ που αναπαρήγαγαν τις δηλώσεις στάθηκαν στην ενδεχομένως αλλόκοτη -για αριστερό πολιτικό- πρόταση του κ. Αλαβάνου να πραγματοποιηθεί η διαδικασία της περιφοράς του Επιταφίου, με σκοπό να εξυπηρετήσει το θρησκευτικό συναίσθημα των πιστών χριστιανών της χώρας μας. Εμείς επιλέγουμε να σταθούμε στο σημείο εκείνο που μαρκάραμε παραπάνω με έντονα γράμματα. Ο κ. Αλαβάνος αποτελεί ενδεχομένως τον πρώτο Έλληνα πολιτικό που γνωρίζει και φυσικά τολμά να συνδέσει δημοσίως το χριστιανικό έθιμο της περιφοράς του Επιταφίου με την ελληνική παράδοση του θεού Άδωνι. Στο θέμα (καθώς επίσης και στην καταπληκτική… ομοιότητα των τελεσμάτων της Μ. Παρασκευής με πτυχές της εορτής των Αδωνίων) έχουμε αναφερθεί πολλές φορές στο mythikismos.gr μέσω της αρθρογραφίας μας (βλ. ενδεικτικά τα άρθρα Αδώνια Μυστήρια: Αναζητώντας το αρχαιοελληνικό Πάσχα, Η λατρεία του Αδώνιδος στη σύγχρονη ελληνική παράδοση και το Η Ανάσταση, τα Αδώνια και οι γονιμικοί συμβολισμοί τους). Οι δηλώσεις αυτές καταγράφονται ως εξόχως σημαντικές και τοποθετούνται δίπλα στις πρόσφατες τοποθετήσεις του πολιτικού και συγγραφέα Πέτρου Τατσόπουλου για την ιστορικότητα του Ιησού, κατά τη διάρκεια δελτίου ειδήσεων μεγάλου τηλεοπτικού σταθμού. Έλληνες Μυθικιστές,...

Read More
Δημοσκόπηση για την ιστορικότητα του Ιησού. Η γνώμη σου μετράει
Apr08

Δημοσκόπηση για την ιστορικότητα του Ιησού. Η γνώμη σου μετράει

Κάτι περισσότερο από δύο χρόνια μετά τη διενέργεια της πρώτης μας ανοικτής δημοσκόπησης, οι Έλληνες Μυθικιστές φέρνουμε και πάλι στη διάθεσή σας το δεύτερο (ελαφρώς διαφοροποιημένο) ερωτηματολόγιό μας, ώστε να ανιχνεύσουμε την εικόνα που έχουν οι φίλοι και επισκέπτες της σελίδας μας για την ιστορικότητα του Ιησού και τον Μυθικισμό. Γίνεται κατανοητό το γεγονός ότι η δυνατότητα διάδοσης της εν λόγω έρευνας σε συγκεκριμένο κοινό επηρεάζει οπωσδήποτε και τα αποτελέσματά της (με λίγα λόγια δεν υπάρχει η ψευδαίσθηση ότι διεξάγεται μία πανελλήνια έρευνα που απευθύνεται στον μέσο Έλληνα). Σας καλούμε λοιπόν να μεταβείτε στη σελίδα της νέας δημοσκόπησης και να απαντήσετε στις 10 ερωτήσεις (8 πολλαπλής επιλογής + 2 ανάπτυξης) σχετικές με τα θέματα που διαβάζετε στο mythikismos.gr Η άποψή σας θα μας βοηθήσει να κατανοήσουμε καλύτερα πώς εισπράττετε τη δημόσια συζήτηση αναφορικά με την ιστορικότητα του Ιησού στη χώρα μας, καθώς επίσης και τη δουλειά που γίνεται στην ιστοσελίδα μας. Η όλη διαδικασία δεν πρόκειται να σας πάρει πάνω από 5 λεπτά (σε περίπτωση που αποφασίσετε να απαντήσετε σύντομα στις δύο ερωτήσεις “ανάπτυξης” που συμπεριλαμβάνονται στη φόρμα των ερωτήσεων). Η online έρευνα θα παραμείνει ενεργή για μερικές εβδομάδες και ύστερα θα προβούμε στη συλλογή και παρουσίαση των αποτελεσμάτων. Σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων για τη συμμετοχή σας, ζητώντας παράλληλα τη βοήθειά σας στη διάδοσή της. Μεταβείτε στο ερωτηματολόγιο της νέας δημοσκόπησης πατώντας...

Read More