Η “Επιγραφή της Ναζαρέτ” που… δεν είναι από τη Ναζαρέτ
Mar27

Η “Επιγραφή της Ναζαρέτ” που… δεν είναι από τη Ναζαρέτ

Η περίφημη “Επιγραφή της Ναζαρέτ” αποτελεί εδώ και χρόνια ένα από τα σημαντικότερα αρχαιολογικά ευρήματα στα οποία αναφέρονται οι υποστηρικτές της ιστορικότητας του Ιησού (για τα αρχαιολογικά δεδομένα που συνδέεουν Ιησού και Ναζαρέτ δείτε και εδώ). Πρόκειται για μία πλάκα διαστάσεων 24×15, χρονολογημένη στο πρώτο μισό του 1ου μεταχριστιανικού αιώνα, στην οποία παρατίθεται η ανακοίνωση του Ρωμαίου αυτοκράτορα, που προειδοποιεί τους υπηκόους της αυτοκρατορίας να σταματήσουν τους βανδαλισμούς τάφων. Το αντικείμενο, που εκτίθεται σήμερα στο μουσείο του Λούβρου, δεν κάνει την παραμικρή αναφορά στον Ιησού των Ευαγγελίων. Εντούτοις συνδέθηκε με την πρωταγωνιστική φιγούρα του χριστιανισμού εξαιτίας του Wilhem Frohner (1834-1925), του ανθρώπου που κατά το 1878 απέστειλε το αντικείμενο από τη Ναζαρέτ στο Παρίσι, δίχως να πιστοποιεί καν την εύρεσή του στην πόλη που κατά τα Ευαγγέλια μεγάλωσε ο Ιησούς. Παρ’ όλα αυτά, πριν από μερικές ημέρες (σ.σ. τέλη Μαρτίου 2020), νέα αρχαιολογικά δεδομένα ξεκίνησαν να δημοσιεύονται σε μεγάλα διεθνή επιστημονικά έντυπα και ιστοσελίδες. Δεδομένα που ανατρέπουν τα έως τώρα νομιζόμενα και εμπλέκουν το νησί της Κω ως τον πραγματικό τόπο προέλευσης της επιγραφής. Ο Κύπριος συνεργάτης μας Δαμιανός Λαμπιδονίτης μεταφράζει και αποδίδει στα ελληνικά. Έλληνες Μυθικιστές, 27/3/2020 ——————————————————————————————————————– Κατά τη δεκαετία του 1930, μια μυστηριώδης μαρμάρινη πλάκα που φυλασσόταν στο Μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι, άρχισε να τραβά την προσοχή των μελετητών των θρησκειών. Χαραγμένη με μια προειδοποίηση για να κρατηθούν οι τυμβωρύχοι μακριά από τους τάφους και συνοδευόμενη από ένα κρυπτογραφημένο μήνυμα που ισχυριζόταν ότι «προέρχεται από τη Ναζαρέτ», η πλάκα σύντομα συνδέθηκε με τον θάνατο του Ιησού – μια γραπτή αντίδραση, πολλοί θεώρησαν, για την εξαφάνιση του σώματός του και την βιβλική ανάσταση. Μετάφραση και απόδοση: Δαμιανός Λαμπιδονίτης, μελετητής – επικοινωνιολόγος της Επιστήμης Η φύση της αποκαλούμενης “Επιγραφής της Ναζαρέτ” συζητήθηκε έντονα τις δεκαετίες που ακολούθησαν. Τώρα, μια χημική ανάλυση της πέτρινης πλάκας οδήγησε μια σύγχρονη ομάδα ερευνητών να δώσουν μία εξήγηση πολύ μακριά από τις βιβλικές αφηγήσεις. Συγκεκριμένα υποστηρίζουν ότι η πλάκα δεν προέρχεται από τη Ναζαρέτ, αλλά δημιουργήθηκε από αρχαίους Έλληνες νησιώτες, ύστερα από τον βανδαλισμό του τάφου ενός κυβερνήτη, ο οποίος πέθανε δεκαετίες πριν από τον Ιησού. Αυτά τα ευρήματα, που δημοσιεύθηκαν πρόσφατα στο περιοδικό Journal of Archaeological Science: Reports θα μπορούσαν να αποσαφηνίσουν κάποιες… ασυνέπειες στην ιστορία της επιγραφής. Σκαλισμένη με το Ελληνικό «Έδικτο/Διάταγμα του Καίσαρα», που απειλεί με θανατική ποινή τους ληστές, το κείμενο δεν αναφέρει κανένα συγκεκριμένο όνομα ή τόπο ονομαστικά. Όμως αφενός η κατά προσέγγιση ηλικία της πλάκας, περίπου 2000 ετών -όπως μαρτυρά η ελληνική γραφή της- και αφετέρου η διφορούμενη προέλευσή της, οδήγησε ορισμένους στο να την θεωρήσουν ως το παλαιότερο φυσικό τεχνούργημα που συνδέεται με τον Χριστιανισμό, δηλώνει στην Ann Gibbons του περιοδικού Science ο John Bodel,...

Read More
Πέτρος Τατσόπουλος στο MEGA: “Οι ειδικοί ερίζουν για την ιστορικότητα του Ιησού”
Mar11

Πέτρος Τατσόπουλος στο MEGA: “Οι ειδικοί ερίζουν για την ιστορικότητα του Ιησού”

Παρά την συνεχιζόμενη διάδοση των Μυθικιστικών θέσεων στην ελληνική κοινωνία την τελευταία δεκαετία, αυτό ήταν κάτι που δεν είχε συμβεί έως τώρα. Στο βραδινό δελτίο ειδήσεων της 11ης Μαρτίου, ο τηλεοπτικός σταθμός MEGA φιλοξένησε τον συγγραφέα και πολιτικό Πέτρο Τατσόπουλο. Αφορμή στάθηκε η υπόθεση της εισαγγελικής παρέμβασης κατά του προέδρου της “Ελληνικής Λύσης”, Κυριάκου Βελόπουλου, με αφορμή τα προϊόντα που διαφημίζει o τελευταίος την περίοδο αυτή, παρουσιάζοντάς τα ως λύση στην απειλή του Κορωνοϊού. Ο κ. Τατσόπουλος ξεκίνησε τον λόγο του αναφερόμενος στην περίφημη υπόθεση με τις “επιστολές του Ιησού” και την εκμετάλλευσή τους από τον Κυριάκο Βελόπουλο (δείτε τα σχετικά μας άρθρα εδώ και εδώ), εκφράζοντας εν συνεχεία ξεκάθαρα Μυθικιστικές θέσεις για την ιστορικότητα του Ιησού, κάνοντας λόγο τόσο για τη διχογνωμία των ειδικών επί του θέματος έως και τις μέρες μας, όσο και για την πιθανότητα η ιδρυτική μορφή του χριστιανισμού να αποτελεί είτε σύνθεση αρχετυπικών στοιχείων ποικίλων προσώπων (μυθικών ή ιστορικών) του προχριστιανικού κόσμου, είτε ακόμη και απολύτως μυθικό πρόσωπο. Τα όσα είπε ο Πέτρος Τατσόπουλος δεν έχουν μόνο αξία ως προς τις πληροφορίες που μετέδωσε σε χιλιάδες Έλληνες τηλεθεατές. Για τους Έλληνες Μυθικιστές αποτελεί ένα γεγονός πρωτοφανές, μιας και είναι η πρώτη φορά που τέτοιου είδους σκέψεις και απόψεις εκφράζονται μέσα από δελτίο ειδήσεων μεγάλου τηλεοπτικού σταθμού της χώρας. Παρακολουθήστε το διάρκειας 37 δευτερολέπτων επίμαχο απόσπασμα πατώντας εδώ. Έλληνες Μυθικιστές,...

Read More
Ένας πρώην ιερομόναχος αμφισβητεί την ιστορικότητα του Ιησού
Mar07

Ένας πρώην ιερομόναχος αμφισβητεί την ιστορικότητα του Ιησού

Κατά το παρελθόν έχουμε φιλοξενήσει στην ιστοσελίδα μας αξιοπρόσεκτες δηλώσεις Ελλήνων εκπροσώπων της Εκκλησίας ή καθηγητών Θεολογίας, που έχουν εκφράσει ορισμένες όχι και τόσο… αναμενόμενες απόψεις αναφορικά με την ιστορικότητα του Ιησού. Περιπτώσεις όπως του κοσμήτορα της Θεολογικής Σχολής του πανεπιστημίου Αθηνών, Μάριου Μπέγζου (δείτε εδώ και εδώ), του καθηγητή Θεολογίας στο ΑΠΘ, Μιλτιάδη Κωνσταντίνου, ακόμη και του πρώην μητροπολίτη Αττικής Νικοδήμου, είναι σίγουρο ότι έλκουν το ενδιαφέρον κάθε ερευνητή στο πεδίο του Μυθικισμού. Σε αυτό το άρθρο επικαιρότητας, αναδεικνύουμε ένα μέρος των όσων είπε σε συνέντευξή του (δημ. 6/3/2020) στην Ένωση Αθέων και στον Σταύρο Γιαννακόπουλο, ο πρώην ιερομόναχος της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, Συράκος-Ιωάννης Κεσέν. Κατά τις τελευταίες εβδομάδες ο Κεσέν (που προτού χειροτονηθεί ιερέας σπούδασε Ιστορία και Αρχαιολογία στο Καποδιστριακό πανεπιστήμιο Αθηνών, φεύγοντας εν συνεχεία με υποτροφία της αγίας έδρας για μεταπτυχιακές σπουδές στο Βατικανό πάνω στο αντικείμενο της χριστιανικής αρχαιολογίας) βρέθηκε στο επίκεντρο της προσοχής χριστιανικών και αθεϊστικών κύκλων της χώρας μας, εξ’ αιτίας του 11λεπτου βίντεο “Γιατί πέταξα τα ράσα“. Το γεγονός αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αποτελέσει καλεσμένο αρκετών τηλεοπτικών εκπομπών, ξεσηκώνοντας όπως είναι φυσιολογικό μεγάλο κύμα αντιδράσεων (και ενθουσιασμού) για τις απόψεις που εκφράζει, πλέον, ανοικτά. Στη συνέντευξη που παραχώρησε στην Ένωση Αθέων (στο πλαίσιο του youtube project, “Συνεντεύξεις χωρίς Θεό”), ο Κεσέν ρωτήθηκε κάποια στιγμή για το πρόβλημα της ιστορικότητας του Ιησού. Με έναν αφοπλιστικό τρόπο, απάντησε ότι οι μαρτυρίες για τον Ιησού προέρχονται από ανθρώπους που φέρονται ως μαθητές του (σημειώνοντας, φυσικά, ότι τα ευαγγέλια πρωτογράφτηκαν πολύ αργότερα), ενώ αναφέρθηκε και στην περίφημη αναφορά του Ιώσηπου***, που πολλοί μελετητές σήμερα θεωρούν εμβόλιμη (μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα και εδώ ή εδώ). Και στο τέλος καταλήγει: “… δεν μπορώ να σου πω με σιγουριά ότι ο Ιησούς υπήρξε. Η επιστήμη της Ιστορίας δεν μπορεί να πει με σιγουριά ότι ο Ιησούς υπήρξε.“ Παρακολουθήστε το χαρακτηριστικό απόσπασμα από το βίντεο πατώντας εδώ. *** Σημειώνουμε ότι υπάρχει και δεύτερη αναφορά στον Ιησού σε έργο του Ιώσηπου (Ιουδαϊκή Αρχαιολογία, 20,200). Παρ’ όλα αυτά ούτε εδώ φαίνεται πώς υπάρχει κάποια σχέση με τον Ιησού των Ευαγγελίων. Για περισσότερα διαβάστε το σχετικό paper του Αμερικανού Δρ. Ιστορίας, Richard Carrier. Έλληνες Μυθικιστές,...

Read More
Βιβλίο του Richard Carrier για πρώτη φορά στα ελληνικά
Feb14

Βιβλίο του Richard Carrier για πρώτη φορά στα ελληνικά

Στον Αμερικανό Δρ. Ιστορίας, Richard Carrier, έχουμε αναφερθεί πολλές φορές τα τελευταία χρόνια μέσα από το mythikismos.gr και τη fb σελίδα των Ελλήνων Μυθικιστών. Επιπλέον, οι συνεργάτες μας από του youtube κανάλι, RealityvsMyth Gr, έχουν κατά καιρούς προβεί σε μετάφραση και υποτιτλισμό αρκετών ομιλιών, συνεντεύξεων και διαλέξεών του, με μία από τις πιο ενδιαφέρουσες να είναι αναμφίβολα αυτή. Ο Carrier χαρακτηρίζεται δικαίως ένα από τα πιο hot ονόματα παγκοσμίως αναφορικά με τις συζητήσεις για τον (μη) ιστορικό Ιησού, αποτελώντας τον συγγραφέα του ενδεχομένως πιο ολοκληρωμένου μυθικιστικού συγγραφικού έργου του αιώνα. Αναφερόμαστε φυσικά στο On The Historicity of Jesus, που κυκλοφόρησε το 2014 από τις πανεπιστημιακές εκδόσεις του Sheffield. Σήμερα είμαστε στην πολύ ευχάριστη θέση να σας πληροφορήσουμε ότι προς τα τέλη του τρέχοντος έτους (2020), οι εκδόσεις Δαιδάλεος πρόκειται να κυκλοφορήσουν το πρώτο βιβλίο του Richard Carrier στην ελληνική γλώσσα. Να σημειωθεί ότι οι εν λόγω εκδόσεις έχουν κατά το παρελθόν κυκλοφορήσει τόσο “Το πρόβλημα της ιστορικότητας του Ιησού” (βιβλίο στο οποίο δημοσιοποιήθηκαν για πρώτη φορά απόψεις του Carrier στα ελληνικά, μέσω της συνέντευξης που παραχώρησε στον συγγραφέα του, Μηνά Παπαγεωργίου), όσο και το “Ιησούς και Μύθος“, τα πρακτικά δηλαδή του 1ου Πανελλαδικού Συνεδρίου για τον Μυθικισμό (Αθήνα, 2016), ένας τόμος που περιλαμβάνει 11 εργασίες με μεγάλο μυθικιστικό ενδιαφέρον. Κάπου εδώ, αξίζει να αναφέρουμε πώς η επερχόμενη αυτή έκδοση δεν αφορά τη μεταφορά ενός ήδη εκδοθέντος έργου του Carrier στο εξωτερικό, αλλά για υλικό που παραδόθηκε από τον δημοφιλή ιστορικό αποκλειστικά για χρήση στην ελληνική γλώσσα. Το όλο γεγονός είναι αναμφίβολα σημαντικότατο και έχει διττή σημασία. Αφενός η ελληνική βιβλιογραφία για την ιστορικότητα του Ιησού (και ειδικότερα για το πεδίο του Μυθικισμού) πρόκειται μέσα στους επόμενους μήνες να εμπλουτιστεί με ακόμη ένα αξιόλογο έργο, χρήσιμη πηγή για αναγνώστες αλλά και ειδικούς ερευνητές και αφετέρου η έκδοση αυτή ενδεχομένως να ανοίξει στο μέλλον την πόρτα για την κυκλοφορία κι άλλων αξιόλογων μεταφρασμένων μυθικιστικών έργων από το εξωτερικό. Από τη μεριά μας θα φροντίζουμε να σας ενημερώνουμε με κάθε λεπτομέρεια για τις εξελίξεις αναφορικά με την πολυαναμενόμενη αυτή έκδοση. Έλληνες...

Read More
Συνέντευξη με τον Thomas L. Thompson: Ο Βιβλικός Μινιμαλισμός και ο ιστορικός Ιησούς
Feb06

Συνέντευξη με τον Thomas L. Thompson: Ο Βιβλικός Μινιμαλισμός και ο ιστορικός Ιησούς

Ο ομ. καθηγητής Θεολογίας στο πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης και εκ των σημαντικότερων εκπροσώπων του Βιβλικού Μινιμαλισμού, Thomas L. Thompson Οι Έλληνες Μυθικιστές και το Mythikismos.gr παρουσιάζουν για ακόμα μία φορά αποκλειστικό και πρωτότυπο υλικό, που φέρνει το ελληνικό αναγνωστικό κοινό πιο κοντά στις διεθνείς εξελίξεις αναφορικά με τα ζητήματα που απασχολούν την ενεργή -από το 2013- αυτή γωνιά του διαδικτύου. Αυτή τη φορά δημοσιεύουμε τη συνέντευξη που πήραμε από τον ομ. καθηγητή Θεολογίας στο πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του ρεύματος του Βιβλικού Μινιμαλισμού, μιας mainstream -ύστερα από δεκαετίες, θέσης που θεωρεί τις εξιστορήσεις της Π. Διαθήκης λογοτεχνικά και όχι ιστορικά κείμενα. Μιας θέσης για την οποία ο συνεντευξιαζόμενος υπέστη απίστευτες διώξεις από το ακαδημαϊκό κατεστημένο των ΗΠΑ και του Ισραήλ, γεγονός που φέρνει στο μυαλό μας αρκετές υποθέσεις με… άρωμα Μυθικισμού τα τελευταία χρόνια. O 81χρονος, σήμερα, καθηγητής, μας μιλάει για τις σπουδές του, τη θεολογία σε Ελλάδα, Ευρώπη και ΗΠΑ, τις περιπέτειες του ρεύματος του Βιβλικού Μινιμαλισμού και το consensus για την ιστορικότητα των Βιβλικών περιγραφών, το περιεχόμενο του κεφαλαιώδους σημασίας έργου του, The Messiah Myth, καθώς επίσης και τις επιθέσεις που δέχτηκε από τον Bart Ehrman με αφορμή τις απόψεις που διατύπωσε σε έργα του για την ιστορικότητα του Ιησού. Η συνέντευξη του Thompson παρουσιάζει για εμάς ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον, μιας και φέρνει στο προσκήνιο τη σχέση που συνδέει τον Βιβλικό Μινιμαλισμό και την πρόοδο που σημείωσε από τη δεκαετία του ’60 και εξής, με την σταδιακή είσοδο των Μυθικιστικών θέσεων στην ακαδημαϊκή κοινότητα τα τελευταία χρόνια. Επιπρόσθετα, γνωστοποιεί στο ελληνικό κοινό ακόμη έναν ακαδημαϊκό που δεν… εντοπίζει πουθενά κάποιον ιστορικό Ιησού, με βάση τα υπάρχοντα δεδομένα. Η συνέντευξη με τον Thomas L. Thompson πραγματοποιήθηκε από τον Μηνά Παπαγεωργίου, ενώ η μετάφρασή της έγινε από τον Τάσο Καρανίκα. Σημεία της συνέντευξης που θεωρούμε καίρια και αξίζουν της προσοχής του αναγνώστη, έχουν τονιστεί από εμάς με πλάγια και έντονα γράμματα. 1) Περάσατε ένα πολύ μεγάλο μέρος της ζωής σας σπουδάζοντας στο Tubingen της Γερμανίας. Είναι το ίδιο πανεπιστήμιο όπου δίδαξε και ο Bruno Bauer. Ο Bauer είχε πολύ μεγαλύτερη επιρροή στο Βερολίνο και τη Βόννη απ’ ότι στο Τούμπιγκεν, όπου ο Ernst Käsemann ακολούθησε την κατεύθυνση της υπεράσπισης του ιστορικού Ιησού στο πνεύμα του “Jesus Seminar” των ΗΠΑ. Στον τομέα των μελετών της Παλαιάς Διαθήκης και της παλαιστινιακής αρχαιολογίας, όπου εντοπίζονται τα ενδιαφέροντά μου, η παράδοση βασίζεται στη συγκριτική λογοτεχνία και θρησκειολογία. O Κurt Galling, αρχισυντάκτης του τόμου της γερμανικής εγκυκλοπαίδειας της θρησκείας (Religion in History and the Present 1935), υπήρξε καθηγητής μου. ‘Ηταν μαθητής του Hugo Gressmann και του Herman Gunkel, ο οποίος μελετούσε την ιστορία και την αρχαιολογία χωριστά απ΄ τη...

Read More