Ο Μυθικισμός στα “Αιρετικά” της Documento
Aug15

Ο Μυθικισμός στα “Αιρετικά” της Documento

  Αποτέλεσε δίχως αμφιβολία την ευχάριστη και αναπάντεχη έκπληξη του καλοκαιριού. Την Κυριακή 12 Αυγούστου, η εφημερίδα Documento κυκλοφόρησε στο φύλλο των προσφορών της τον τόμο “Τα αιρετικά Νο3”, συγγραφέας του οποίου αποτέλεσε ο δημοσιογράφος Ζήσης Καραβάς. Το βιβλίο μας τράβηξε την προσοχή από τα πρώτα δημοσιεύματα που διαφήμιζαν την επικείμενη έκδοσή του (το προβάλλαμε μάλιστα και μέσα από τη σελίδα μας στο facebook), μιας και στα “χτυπήματα” του εξωφύλλου του παρουσιάζονταν θέματα που άπτονται της μυθικιστικής έρευνας, με τίτλους όπως “Οι κατασκευές των κομβικών χριστιανικών εορτών” και “Ο Χριστός που γεννήθηκε π.Χ”. Ήταν τεράστια η έκπληξή μας όταν παίρνοντας στα χέρια μας την εφημερίδα και ρίχνοντας μια ματιά στα περιεχόμενα του τόμου των “Αιρετικών”, διαπιστώσαμε ότι επρόκειτο για μία εργασία 106 σελίδων με τεράστιο ενδιαφέρον για τους ερευνητές του Μυθικισμού. Η έκπληξή μας αυτή έγινε ακόμα μεγαλύτερη, όταν αντιληφθηκαμε ότι το έκτασης 28 σελίδων “Επίμετρο” της συγγραφικής αυτής εργασίας, αποτελεί ουσιαστικά μία παρουσίαση ποικίλων τάσεων του ρεύματος του Μυθικισμού, από τις έριδες των πρωτοχριστιανικών χρόνων, έως την παράθεση των κοινών αρχετυπικών στοιχείων του Ιησού με μια σειρά από μυθικά και ιστορικά πρόσωπα. Μάλιστα ο συγγραφέας φροντίζει να κάνει συχνότατες αναφορές στους όρους “Μυθικισμός” ή “Μυθικιστές”, ένα γεγονός εξόχως σημαντικό, μιας και συνδέεται άμεσα με την περαιτέρω διάδοση και εδραίωσή τους σε (προοδευτικούς) ερευνητικούς κύκλους της χώρας μας που ασχολούνται ή ενδιαφέρονται για τέτοιου είδους ζητήματα. Άξιο αναφοράς το γεγονός ότι ο κ. Καραβάς δόμησε σχεδόν ολόκληρο το Επίμετρό του επάνω στη μελέτη του δημοσιογράφου-συγγραφέα Μηνά Παπαγεωργίου,  “Το πρόβλημα της ιστορικότητας του Ιησού: Το ρεύμα των Μυθικιστών” (εκδ. Δαιδάλεος), παρουσιάζοντας τις απόψεις σχεδόν όλων των συνεντευξιαζόμενων που προβάλλονται στην εν λόγω δημοσιογραφική έρευνα (χαρακτηριστικά αναφέρουμε τις/τους Χαρίτα Μήνη, D.M Murdock, Maria Dzielska, Earl Doherty, Fransesco Carotta, Lena Einhorn κ.α). Η κυκλοφορία του τόμου “Αιρετικά Νο3” με την Documento αποτέλεσε μια κεφαλαιώδους σημασίας εξέλιξη στη σύγχρονη ιστορία του εν Ελλάδι Μυθικιστικού κινήματος.  Πρόκειται για την πρώτη ελληνική εφημερίδα του “προοδευτικού τόξου” που αφιέρωσε τόσο χώρο από τις σελίδες της για την ανάδειξη των θέσεων του Μυθικιστικού ρεύματος (παρουσιάζοντας, μάλιστα, ορισμούς, πρόσωπα και συγγραφικά έργα), γεγονός που “επικοινώνησε” τα ερευνητικά μας ενδιαφέροντα σε ακόμη περισσότερους συμπατριώτες μας. Η έκδοση αυτή είναι δεδομένο ότι θα αποτελέσει την αρχή για αντίστοιχα μελλοντικά αφιερώματα σε mainstream ΜΜΕ, μιας και ο πλούτος των σχετικών πληροφοριών και προβληματισμών που θα μπορούσαν να μεταδοθούν σε ένα ευρύτερο -και διψασμένο για γνώση- κοινό στη χώρα μας, είναι πραγματικά ανεξάντλητος....

Read More
Αναζητώντας τον ιστορικό Ιησού: Νέα υποτιτλισμένη σειρά βίντεο
Aug05

Αναζητώντας τον ιστορικό Ιησού: Νέα υποτιτλισμένη σειρά βίντεο

  Το youtube κανάλι RealityvsMyth Gr είναι ήδη γνωστό στους φίλους του mythikismos.gr τα τελευταία χρόνια, λόγω των εξαιρετικών υποτιτλισμένων στα ελληνικά βίντεο, με έντονο μυθικιστικό ενδιαφέρον, που παρουσιάζει ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Η σειρά βίντεο του Βρετανού Μυθικιστή Kenneth Humphreys, αλλά και οι ομιλίες/συνεντεύξεις του Αμερικανού Μυθικιστή Richard Carrier έχουν ήδη σημειώσει χιλιάδες προβολές από ενδιαφερόμενους με τα ζητήματα αυτά συμπατριώτες μας. Αυτή την περίοδο, το κανάλι βρίσκεται στη διαδικασία “ανεβάσματος” μιας εξίσου ενδιαφέρουσας και χρήσιμης στους Έλληνες Μυθικιστές σειράς, υπό τον γενικό τίτλο “Αναζητώντας τον ιστορικό Ιησού”. Τα ολιγόλεπτα υποτιτλισμένα βίντεο της συλλογής αυτής, αποτελούν ουσιαστικά μία σύνθεση αποσπασμάτων από ομιλίες και δηλώσεις αναγνωρισμένων ακαδημαϊκών και ανεξάρτητων ανά τον κόσμο μελετητών, αναφορικά με την αμφισβήτηση της ιστορικότητας του Ιησού ή με ζητήματα που συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με αυτό το ερευνητικό πεδίο. Έτσι ο θεατής κατανοεί από πρώτο χέρι την έκταση που έχει πάρει στο εξωτερικό το εν λόγω debate, ιδιαίτερα κατά τις τελευταίες δεκαετίες με τις έντονες ανακατατάξεις που παρατηρούνται εντός του ακαδημαϊκού κόσμου σχετικά με την ιστορική αξιοπιστία της Βίβλου. Επιπρόσθετα ενισχύει το Μυθικιστικό “οπλοστάσιο”, στις περιπτώσεις εκείνες όπου οι υποστηρικτές της ιστορικότητας αποπειρώνται να κάνουν -έστω και ανεπιτυχώς τις περισσότερες φορές- την περίφημη “επίκληση στην αυθεντία”. Παρακολουθήστε τα έξι πρώτα βίντεο της σειράς “Αναζητώντας τον ιστορικό Ιησού” στους εξής συνδέσμους: Α’ μέρος – Ποιος έγραψε ό,τι ξέρουμε για τον Ιησού; Β’ μέρος – Ο πρωτοχριστιανισμός και η σχέση του με τον Ιουδαϊσμό Γ’ μέρος – Είναι το πάθος και η ανάσταση αξιόπιστες αφηγήσεις; Δ’ μέρος –  Ο Ιησούς είναι ένα αμάγαλμα εβραίων προφητών Ε’ μέρος – Παύλος και Ιησούς Στ’ μέρος – Πώς φτιάχτηκε ο Κανόνας της Καινής...

Read More
Οι πηγές του 2ου αιώνα για τον Ιησού (Σειρά άρθρων – Μέρος πέμπτο)
Jul31

Οι πηγές του 2ου αιώνα για τον Ιησού (Σειρά άρθρων – Μέρος πέμπτο)

  (Η δημοσίευση αυτή είναι τμήμα της σειράς δημοσιεύσεων περί της Ιστορικότητας του Ιησού. Διαβάστε το πρώτο μέρος για τα κριτήρια ιστορικότητας πατώντας εδώ, το δεύτερο περί Ιώσηπου πατώντας εδώ, το τρίτο μέρος περί Σλαβονικού Ιώσηπου πατώντας εδώ και το τέταρτο μέρος για τους “ανταγωνιστές Μεσσίες” του Ιησού πατώντας εδώ).   Μέχρι στιγμής, είδαμε τις αναφορές του 1ου αιώνα σε δύο δημοσιεύσεις, που όλες έχουν να κάνουν με τον Ιώσηπο. Επίσης, είδαμε την εμφάνιση στην περιοχή πολλών χριστών και μεσσιών, που με κηρύγματα, προφητείες, επαναστάσεις προέτρεπαν τον κόσμο να μετανοήσει (να κρατηθεί μακρυά από τα ελληνορωμαϊκά ήθη που είχαν κατακλύσει την περιοχή) και να επαναστατήσει. Ήδη με το που μπαίνει ο νέος αιώνας έχουμε 70 χρόνια διαφορά από τα γεγονότα, δηλαδή μπαίνουμε στην 4η γενιά από την εποχή του 1-30 κ.ε. της γενιάς ta μέλη της υποτίθεται θα ήταν αυτόπτες μάρτυρες των συμβάντων που μας ενδιαφέρουν, και έχουν επίσης μεσολαβήσει δύο πόλεμοι και πολλές αναταράξεις στην περιοχή της Ιουδαίας.   Του Φιλίστωρα, Ιστορικού   1. Ο Πλίνιος ο Νεώτερος, ανιψιός του Πλίνιου του Πρεσβύτερου, δικηγόρος, συγγραφέας, δικαστής, μας δίνει την πρώτη ιστορική απόδειξη της παρουσίας κάποιας ομάδας ανθρώπων που αυτοαποκαλούνταν “χριστιανοί”. Το συμβάν έγινε όταν έπεσε πάνω σε αυτή την ομάδα που προφανώς του ήταν άγνωστη και αισθάνθηκε την ανάγκη να πάρει την γνώμη της κεντρικής Διοίκησης, του ίδιου του αυτοκράτορα για το πώς θα πρέπει να τους συμπεριφερθεί. Αυτό έγινε όταν ήταν αυτοκρατορικός διοικητής (legatos) στην Βιθυνία του Πόντου, και είναι αποτυπωμένο στην αλληλογραφία του με τον αυτοκράτορα Τραϊανό το 112 κ.ε.. Η αλληλογραφία αυτή φαίνεται ότι δημοσιεύθηκε το 117 αφού πέθανε, από κάποιον φίλο του. Στην ουσία τόσο ο Πλίνιος όσο και ο Τραϊανός δεν φαίνεται να έχουν ξανακούσει το όνομα αυτό και η όλη εμπειρία για αυτούς δείχνει να είναι πρωτόγνωρη. Εδώ ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα: “Όλοι λατρέψανε το άγαλμά σου [Αυτοκράτορα] και τα αγάλματα των θεών και ταυτόχρονα καταριούνταν το όνομα του Χριστού. Παραδέχθηκαν ολόκληρη την ενοχή τους ή το σφάλμα τους, που ήταν ότι μια συγκεκριμένη ημέρα, πριν ξημερώσει, συναντιόντουσαν και απηύθηναν ένα είδος προσευχής στον Χριστό ως σε θεότητα και δενόντουσαν με βαρύ όρκο, όχι για κάποιο κακό σκοπό, αλλά [ορκίζονταν] να μην κάνουνε ποτέ κάποια απάτη ή μοιχεία, να μην πούνε ποτέ ψέματα, ούτε να προσδώσουν την εμπιστοσύνη κάποιου· και μετά είχαν έθιμο να χωρίζονται και μετά να ξανασυγκεντρώνονται για να φάνε από κοινού ένα αθώο γεύμα. Μετά τη διαταγή μου που απαγόρευε τις συναθροίσεις, όπως με διέταξες, σταμάτησαν αυτό το έθιμό τους.” (“Epistularum Libri Decem”, Βιβλίο X, XCVII ή 96 (στ. 6-7), από το onthewaytoithaca). Εδώ δεν έχουμε καμιά πληροφορία για τον “Χριστό” και τι ακριβώς νοηματοδοτεί, αυτό που μας λέει όμως είναι ότι υπάρχουν κάποιοι που αυτοπροσδιορίζονται ως “χριστιανοί” που προσεύχονται σε κάποιον...

Read More
Αλέξανδρος Πιστοφίδης: Ο χριστιανός μυθικιστής συγγραφέας του μυθιστορήματος “Η Συνωμοσία του Παύλου”
Jun30

Αλέξανδρος Πιστοφίδης: Ο χριστιανός μυθικιστής συγγραφέας του μυθιστορήματος “Η Συνωμοσία του Παύλου”

      Το ιστορικό μυθικιστικό μυθιστόρημα “Η συνωμοσία του Παύλου” του Αλέξανδρου Πιστοφίδη, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πηγή. Αναζητήστε το βιβλίο σε όλα τα μεγάλα βιβλιοπωλεία ή αποκτήστε το από εδώ. Στις αρχές του τρέχοντος έτους προαναγγείλαμε την κυκλοφορία του πρώτου μυθικιστικού μυθιστορήματος από Έλληνα συγγραφέα. Από τον Μάρτιο του 2018, “Η Συνωμοσία του Παύλου” (εκδ. Πηγή) του Αλέξανδρου Πιστοφίδη κυκλοφορεί στους πάγκους των βιβλιοπωλείων, έχοντας εισπράξει διθυραμβικά σχόλια από αναγνώστες και κριτικούς που το διάβασαν. Το βιβλίο αποτελεί όντως ένα αριστουργηματικό λογοτεχνικό έργο που προτείνουμε ανεπιφύλακτα σε όλους τους λάτρεις των ιστορικών μυθιστορημάτων. Εάν, μάλιστα, αρέσκεστε να ερευνάτε ζητήματα που αφορούν τις απαρχές του χριστιανισμού, τον ρόλο του Παύλου στην ανάπτυξή του, τη σύγκρουση Ανατολής Δύσης στην αυγή των πρώτων μεταχριστιανικών αιώνων, και φυσικά το πρόβλημα της ιστορικότητας του Ιησού, σας προτρέπουμε να σπεύσετε άμεσα στο κοντινότερο βιβλιοπωλείο για να το προμηθευτείτε, αν δεν το έχετε ήδη κάνει! Η συζήτησή μου με τον κ. Πιστοφίδη μεταδίδει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο όλες εκείνες τις πτυχές που θα επιθυμούσατε να γνωρίζετε αναφορικά με τη φύση και το περιεχόμενο του βιβλίου του. Όμως, επιπρόσθετα, είναι ιδιαιτέρως σημαντική και για έναν ακόμη λόγο: παρουσιάζει για πρώτη φορά έναν συμπατριώτη μας ερευνητή -και μάλιστα αξιολογότατο- που φέρει ταυτοχρόνως την ιδιότητα και του μυθικιστή, από ερευνητικής σκοπιάς, αλλά και του χριστιανού, από κοσμοθεωρητικής. Η για κάποιους αντιφατική αυτή ιδιότητα, που στο εξωτερικό δεν αποτελεί κάποια ιδιαίτερη πρωτοτυπία στους 2,5 αιώνες ύπαρξης του μυθικιστικού ρεύματος, καταδεικνύει τη φύση του ερευνητικού αυτού πεδίου που έχει εισέλθει δυναμικά στην νεοελληνική πραγματικότητα την τρέχουσα δεκαετία (αν και όπως έχουμε πει και στο παρελθόν, οι απαρχές της δημόσιας έκφρασής του στον Ελλαδικό χώρο εντοπίζονται τουλάχιστον από τα τέλη του 19ου αιώνα). Μηνάς Παπαγεωργίου (δημοσιογράφος-συγγραφέας)  —————————————————————————————————————— Αλέξανδρος Πιστοφίδης: Ο χριστιανός μυθικιστής συγγραφέας του μυθιστορήματος “Η Συνωμοσία του Παύλου” (συνέντευξη στον Μηνά Παπαγεωργίου) Περιγράψτε μας με λίγα λόγια το περιεχόμενο του μυθιστορήματός σας, “Η συνωμοσία του Παύλου”. Η ιστορία εκτυλίσσεται στα μέσα του πρώτου μεταχριστιανικού αιώνα, του αιώνα που σημάδεψε την ευρωπαϊκή ιστορία μέχρι σήμερα. Μια ομάδα επιφανών ρωμαίων πολιτικών και ανθρώπων του πνεύματος, σχεδιάζουν τη δολοφονία του Νέρωνα, με στόχο-άλλοθι την αποκατάσταση της Res publica Romanorum. Στην ομάδα συμμετέχουν ύπατοι, συγκλητικοί και γνωστοί φιλόσοφοι και συγγραφείς, όπως ο Σενέκας ο Νεότερος, ο Πετρώνιος, ο Πλίνιος, ο Λουκανός και ο Μουσώνιος Ρούφος. Για να πετύχουν οι συνωμότες το σκοπό τους, σχεδιάζουν να εκμεταλλευτούν τη νέα ανερχόμενη θρησκευτική δύναμη της εποχής, τον Χριστιανισμό και για το λόγο αυτό έρχονται σε επαφή με τον πνευματικό ηγέτη της, τον Παύλο. Μελετώντας τη νέα θρησκεία και αναζητώντας τρόπους αξιοποίησής της για την επόμενη ημέρα της δολοφονίας του αυτοκράτορα, ανακαλύπτουν πολλά κοινά στοιχεία του Χριστιανισμού με την άλλη ανερχόμενη θρησκεία...

Read More
Πολλοί Μεσσίες, πολλοί Χριστοί (Σειρά άρθρων – Μέρος τέταρτο)
Jun23

Πολλοί Μεσσίες, πολλοί Χριστοί (Σειρά άρθρων – Μέρος τέταρτο)

  (Η δημοσίευση αυτή είναι τμήμα της σειράς δημοσιεύσεων περί της Ιστορικότητας του Ιησού. Διαβάστε το πρώτο μέρος για τα κριτήρια ιστορικότητας πατώντας εδώ, το δεύτερο περί Ιώσηπου πατώντας εδώ και το τρίτο μέρος περί Σλαβονικού Ιώσηπου πατώντας εδώ).   Εδώ θα δούμε την εξέλιξη του μεσσιανισμού στους Εβραίους τον 1ο αιώνα και στην αρχή του 2ου αιώνα κ.ε. Επίσης θα θίξουμε τα κυριότερα γεγονότα της εποχής του 1ου αιώνα στην Παλαιστίνη και πώς αυτά επηρεάζουν την έρευνά μας για να βρούμε την ιστορικότητα του Ιησού των Ευαγγελίων, λίγο πριν προχωρήσουμε στις πηγές του 2ουαιώνα.   Του Φιλίστωρα, Ιστορικού   Μετά την εποχή των ελληνιστικών βασιλείων και την επιτυχή επανάσταση των Μακκαβαίων, το Ισραήλ δεν έπαψε να είναι σε αναταραχή γιατί οι Μακκαβαίοι ως μη ανήκοντες σε βασιλική γενιά δεν ήταν αρεστοί στους Φαρισαίους. Με εξαίρεση την περίοδο της βασιλείας της Σαλώμης, η χώρα ήταν σε συνεχή αναβρασμό, διχόνοιες και επαναστάσεις, μέχρι την έλευση των Ρωμαίων, που οι διαμάχες τους διευκόλυναν να βάλουν πόδι στην Παλαιστίνη. Εκεί λοιπόν που αχνόφεγγε ένα είδος ελευθερίας για τους Εβραίους, ξαναέπεσαν από τις έριδες στην υποτέλεια. Από αυτή την περίοδο έχουμε και το κτίσιμο της μεσσιανικής ιδέας, που ξεκίνησε από την ελληνιστική εποχή, με την προφητεία για την αναμονή του μεσσία που υποτίθεται ότι έχει η Γραφή τους, που θα έρθει σαν απεσταλμένος του Γιαχβέ για να τους ελευθερώσει και να γίνει βασιλιάς. Όχι μόνο το Ισραήλ γέμισε με προφητείες για την έλευσή του, αλλά και με αρκετούς επίδοξους μεσσίες προς επίρρωση των προφητειών αυτών, που έπειθαν τον κόσμο να τους ακολουθήσει για να επαναστατήσουν στους Ρωμαίους. Η κατάσταση στις πόλεις ήταν σχεδόν πάντα έκρυθμη γιατί ο λαός εύκολα παρασυρόταν από τον κάθε έναν που δήλωνε προφήτης, ενώ έξω από τις πόλεις κυριαρχούσαν φύλαρχοι και ληστές, που ενίοτε εισέβαλλαν και στις πόλεις ή έκαναν ανταρτοπόλεμο, πολλοί από αυτούς εμφορούμενοι από την προφητεία αυτή. Στο Παράρτημα στο τέλος του κειμένου μπορείτε να βρείτε τα σχετικά χωρία της Παλαιάς Διαθήκης που υποτίθεται ότι είναι οι σχετικές προφητείες. Όσο περνούσε ο καιρός και οι προφητείες δεν επιβεβαιώνονταν, τόσο περισσότεροι νέοι μεσσίες εμφανίζονταν στην προσπάθειά τους να εκπληρωθεί η προφητεία αυτή. Τί πίστευαν ότι ήταν ο μεσσίας; Μα ένα προφήτης και βασιλιάς μαζί, απεσταλμένος του Ιεχωβά για να τους σώσει. Αφού η θρησκευτική τους ελευθερία ήταν σύμφυτη με την εθνική, άρα και με την καταστροφή των ειδώλων και των ειδωλολατρών, όπως όλη τους η παράδοση τονίζει. Δεν θα ήταν μόνο θρησκευτικός ηγέτης, αλλά και αυτός που θα τους λύτρωνε από την σκλαβιά, αυτός που θα σταματούσε την διαρροή του εκλεκτού λαού στα νέα ελληνορωμαϊκά ήθη που κατέκλυζαν την Ιουδαία, αυτός που θα έδιωχνε του ειδωλολάτρες και θα τους ελευθέρωνε, κάνοντας το Ισραήλ μεγάλο και κυρίαρχο “των εθνών”....

Read More