Το πρόβλημα της ιστορικότητας του Ιησού: Το ρεύμα των Μυθικιστών
Κυκλοφορεί από τις αρχές Ιουνίου του 2013 (Β’ έκδοση τον Αύγουστο του 2013, Γ’ και επαυξημένη έκδοση τον Μάρτιο του 2014) το πρώτο ελληνικό βιβλίο εστιασμένο αποκλειστικά στο Μυθικιστικό ζήτημα. Πρόκειται για “Το Πρόβλημα της ιστορικότητας του Ιησού: Το ρεύμα των Μυθικιστών” (εκδ. Δαιδάλεος) από τον δημοσιογράφο Μηνά Παπαγεωργίου. Διαθεσιμότητα: Πέρα από τα γραφεία του εκδοτικού οίκου Δαιδάλεος, το βιβλίο είναι διαθέσιμο στα βιβλιοπωλεία: Στην Αθήνα: Πολιτεία (Ασκληπιού 1-3 & Ακαδημίας), Ιανός (Σταδίου 24), Πρωτοπορία (Γραβιάς 3-5), Public (Κατάστημα Συντάγματος και Mall (Μαρούσι)), Ευριπίδης (Α. Παπανδρέου 11, Χαλάνδρι & Κηφισίας 310, Κηφισιά) και Books Plus (Πανεπιστημίου 37). Στην Θεσσαλονίκη: Ιανός (Αριστοτέλους 7), Πρωτοπορία (Λ. Νίκης 3), Ψαράς (Φιλικής Εταιρείας 39) Στην Πάτρα: Πρωτοπορία (Γεροκωστοπούλου 31-33), Lexis (Κανακάρη 155-157) Στην Κύπρο: Βιβλιοπωλείο Μαυρομάτης Από το κείμενο του οπισθοφύλλου: Ένα από τα θεμελιώδη στοιχεία του Χριστιανισμού είναι η πίστη στον Ιησού ως ιστορικό πρόσωπο που γεννήθηκε σε συγκεκριμένη εποχή και τόπο, πραγματοποίησε απτά θαύματα, μαρτύρησε στο σταυρό και στη συνέχεια αναστήθηκε έτσι ακριβώς όπως αναφέρει η Καινή Διαθήκη. Υπάρχουν όμως εξωβιβλικές αποδείξεις για όλα τα προηγούμενα; Πρόκειται για μια αληθινή ιστορία ή για έναν ακόμα μύθο; Το ερώτημα αυτό εξετάζει ο Μυθικισμός, ένα ρεύμα ιδεών που πρεσβεύει ότι πολλοί θεοί της αρχαιότητας, ανάμεσά τους και ο Ιησούς, δεν υπήρξαν πραγματικά πρόσωπα, αλλά μυθολογικοί χαρακτήρες που παρουσίαζαν μεταξύ τους κοινά αρχετυπικά στοιχεία και σε αρκετές περιπτώσεις συμβόλιζαν φυσικά φαινόμενα όπως ο Ήλιος, οι καιρικές συνθήκες, οι γεωλογικές μεταβολές κ.ά. Οι πρώτοι Μυθικιστές ξεκίνησαν να ερευνούν το πρόβλημα της ιστορικότητας του Ιησού στα τέλη του 18ου αιώνα. Έκτοτε έχουν καταγραφεί επιπλέον στοιχεία από ακαδημαϊκούς, ιστορικούς, θεολόγους και ανεξάρτητους ερευνητές, που ρίχνουν περισσότερο φως στο μυστήριο της ζωής του Ιησού. Στο βιβλίο αυτό συγκεντρώνονται οι απόψεις αρκετών σύγχρονων εκπροσώπων του Μυθικισμού που παρουσιάζουν για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό τις θέσεις τους. Η δημοσιογραφική έρευνα του Μηνά Παπαγεωργίου αποτελείται από δεκαεννιά συνεντεύξεις μελετητών και πανεπιστημιακών που απαντούν με εμπεριστατωμένα στοιχεία και σοβαρά επιχειρήματα στο ερώτημα: ήταν ο Ιησούς ιστορικό πρόσωπο ή όχι; Στην έρευνα αυτή, συμμετέχουν με αποκλειστικές συνεντεύξεις οι: Δρ. Robert Price (θεολόγος), Δρ. Richard Carrier (ιστορικός) Δρ. Maria Dzielska (ιστορικός), Δρ. Gerd Ludemann (θεολόγος), Δρ. Gunnar Samuelsson (θεολόγος), Δρ. Lena Einhorn (βιολόγος και ιστορική ερευνήτρια), Δρ. Payam Nabarz (συγγραφέας και αναβιωτής του ναού του Μίθρα), Raphael Lataster (θρησκειολόγος) Earl Doherty (ιστορικός), D.M. Murdock / Acharya S (συγγραφέας και ερευνητής συγκριτικής μυθολογίας), Kenneth Humphreys (συγγραφέας και ερευνητής), Joseph Atwill (συγγραφέας και ερευνητής), Neil Godfrey (συντονιστής του Μυθικιστικού blog Vridar), Fritz Heede (σκηνοθέτης), Fransesco Carotta (γλωσσολόγος και ερευνητής), Daniel Unterbrink (συγγραφέας και ερευνητής), Ιωάννης Μπουσίου (ερευνητής και τελετάρχης των «Κήπων του Αδώνιδος»), Χρήστος Μόρφος (συγγραφέας και ερευνητής), και Χαρίτα Μήνη (φιλόλογος και...
Ετοιμάζεται η αγγλική έκδοση για “Το Πρόβλημα της ιστορικότητας του Ιησού”
Λιγότερο από 1,5 χρόνο μετά την πρώτη του εμφάνιση στα ράφια των βιβλιοπωλείων (Μάιος 2013) και λίγους μήνες μετά την κυκλοφορία της τρίτης του έκδοσης (Μάρτιος 2014), το τελευταίο μου βιβλίο με τίτλο «Το πρόβλημα της ιστορικότητας του Ιησού: Το ρεύμα των Μυθικιστών» (εκδ. Δαιδάλεος) είναι σχεδόν έτοιμο να ξεκινήσει το νέο του ταξίδι. Αυτή τη φορά εκτός των ελληνικών συνόρων. Όσοι έχουν αποκτήσει το βιβλίο ή έχουν ρίξει μια ματιά στα περιεχόμενά του, θα έχουν διαπιστώσει πως κεντρικό πυρήνα της πρωτότυπης αυτής δημοσιογραφικής έρευνας αποτελούν 19 συνεντεύξεις με ακαδημαϊκούς και ειδικούς ερευνητές, που προσφέρουν στον αναγνώστη μία σφαιρική εικόνα για το Μυθικιστικό Ρεύμα του χθες και του σήμερα. Από αυτές, οι 16 προέρχονται από ξένους ειδικούς που κατοικούν σε 10 διαφορετικές χώρες του κόσμου. Υπό αυτή την οπτική, δεν ήταν και τόσο παράξενο το γεγονός ότι από τα πρώτα κιόλας βήματα της συγκεκριμένης έρευνας, υπήρξε έντονο ενδιαφέρον από τους Μυθικιστές του εξωτερικού αναφορικά με το ενδεχόμενο μιας μελλοντικής κυκλοφορίας του βιβλίου αυτού και στην αγγλική γλώσσα. Τους τελευταίους μήνες η ιδέα αυτή παίρνει καθημερινά σάρκα και οστά. Η μετάφραση του βιβλίου έχει ήδη ολοκληρωθεί (συμπεριλαμβάνοντας μάλιστα και το μεγαλύτερο μέρος του υλικού της επαυξημένης Γ’ έκδοσης), ενώ το κείμενο έχει τσεκαριστεί και από Βρετανό Μυθικιστή που έχει επισημάνει λάθη και μικροπαραλείψεις. Απομένουν να γίνουν πολύ λίγα πράγματα ακόμα σε επίπεδο editing και στη συνέχεια το έργο θα είναι έτοιμο να μπει στο ατελιέ των εκδόσεων Δαιδάλεος για το τελικό του στήσιμο. Να τονιστεί εδώ ότι η επερχόμενη ξενόγλωσση κυκλοφορία του βιβλίου (που έχει λάβει τον προσωρινό τίτλο «Jesus Mythicism – An Introduction» και λογικά θα κυκλοφορήσει εντός του 2014) θα υποστηριχτεί κατά κύριο λόγο μέσω της πλατφόρμας των ebook για ευκολότερη διάδοση και διάθεση σε κάθε γωνιά του πλανήτη (amazon.com κ.α) και ενδεχομένως ενός μικρού αριθμού «συμβατικών» αντιτύπων. Όμως αυτό είναι κάτι που θα ξεκαθαρίσει μετά τον προσεχή Σεπτέμβρη. Έως τότε καλό υπόλοιπο καλοκαίρι. Μηνάς Παπαγεωργίου / meta-journalist ...
Υπήρχε η Ναζαρέτ στα χρόνια του Ιησού;
Ο «Ιησούς από τη Ναζαρέτ» αποτελεί τη γνωστότερη ίσως κινηματογραφική παραγωγή που σχετίζεται με τη ζωή της κεντρικής φιγούρας του Χριστιανισμού, όπως αυτή περιγράφεται στα ευαγγέλια. Πως θα αντιδρούσατε όμως αν μαθαίνατε ότι η πόλη της Ναζαρέτ δεν αναφέρεται σε κανένα από τα κείμενα της εποχής και πως η ύπαρξή της στα χρόνια όπου τοποθετείται η δράση του Ιησού αποτέλεσε εφεύρεση των πρώτων χριστιανών για να αποκτήσουν νόημα οι ευαγγελικές αφηγήσεις; Ας εξετάσουμε την υπόθεση αυτή αναλυτικότερα… Του Μηνά Παπαγεωργίου, δημοσιογράφου-συγγραφέα Ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα που έχουν προκύψει από την έρευνα των Μυθικιστών για τον ιστορικό Ιησού σχετίζεται άμεσα με την γενέτειρά του, τη Ναζαρέτ, που αποτελεί στις μέρες μας έναν από τους γνωστότερους προορισμούς χριστιανών προσκυνητών στο Ισραήλ. Κι αυτό γιατί, όπως υποστηρίζουν, δεν υπάρχουν ισχυρά επιχειρήματα που να πιστοποιούν ότι μια τέτοια πόλη όντως υπήρξε στα χρόνια που υποτίθεται ότι έζησε και μεγάλωσε ο Ιησούς. Στηριζόμενος στα ευρήματα που έχουν έρθει μέχρι στιγμής στο φως, στις επίσημες εκθέσεις των Καθολικών –κυρίως- αρχαιολόγων, αλλά και στα έργα των ιστορικών της περιοχής, ο ερευνητής Rene Salm αφιέρωσε ένα ολόκληρο βιβλίο με τίτλο «The Myth of Nazareth: The Invented Town of Jesus» (2008) στην προσπάθειά του να αποδείξει ότι ο τόπος που σήμερα αποκαλείται Ναζαρέτ κατοικήθηκε μόλις μετά το 70 μ.α.χ.χ, αμέσως δηλαδή μετά το τέλος του πρώτου Ιουδαϊκού Πολέμου. Ψάξε ψάξε… Όμως ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Αναζητώντας κανείς την ιστορική Ναζαρέτ σε προευαγγελικές πηγές, η αλήθεια είναι ότι δεν θα εντοπίσει καμία απολύτως αναφορά για αυτήν. Ούτε η Παλαιά Διαθήκη, ούτε το εβραϊκό Ταλμούδ, ούτε ο Παύλος, ούτε κάποιος αρχαίος γεωγράφος δεν κάνει αναφορά σε κάποια Ναζαρέτ στη Γαλιλαία. Ακόμα και ο μεγάλος Ιουδαίος ιστορικός, Φλάβιος Ιώσηπος (37-100 μ.α.χ.χ), δεν γνωρίζει απολύτως τίποτα για τη Ναζαρέτ, αν και στο έργο του απαριθμεί και παρουσιάζει 45 περίπου πόλεις και χωριά της ευρύτερης περιοχής. Παρ’ όλα αυτά, φροντίζει να αναφερθεί στην πόλη Γιάφα, που βρίσκεται ένα περίπου μίλι νοτιοδυτικά της σημερινής πόλης της Ναζαρέτ. Μάλιστα ο ίδιος φαίνεται πως έζησε εκεί για ένα διάστημα. Όμως η γεωγραφική θέση της Γιάφα δεν υπήρξε σταθερή. Kατά την εποχή του Μπρούντζου (Χαλκού) και του Σιδήρου φαίνεται να περιελάμβανε και την περιοχή που βρίσκεται η σημερινή Ναζαρέτ. Τα ίδια ισχύουν και για αρκετές από τις μεγάλες πόλεις της Ιουδαίας που αναφέρονται στην Π. Διαθήκη. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα αρχαιολογικά στοιχεία (αρκετά από τα οποία ήρθαν στο φως κατά τη διάρκεια ερευνών Καθολικών αρχαιολόγων τη δεκαετία του 1920), η περιοχή της σημερινής Ναζαρέτ (με την ονομασία Γιάφα) κατοικείτο από το 2.000 π.α.χ.χ έως το 730 π.α.χ.χ. Τότε ήταν που οι Ασσύριοι εισέβαλλαν στο Ισραήλ και κατέστρεψαν αρκετές πόλεις. Ετσι από τα τέλη του 8ου προχριστιανικού αιώνα, η περιοχή εγκαταλείπεται και...
Mithra: The Pagan Christ (by Acharya S/D.M. Murdock)
(The following article is adapted from a chapter in Suns of God: Krishna, Buddha and Christ Unveiled, as well as excerpts from other articles, such as “The Origins of Christianity” and “The ZEITGEIST Sourcebook.”) “Both Mithras and Christ were described variously as ‘the Way,’ ‘the Truth,’ ‘the Light,’ ‘the Life,’ ‘the Word,’ ‘the Son of God,’ ‘the Good Shepherd.’ The Christian litany to Jesus could easily be an allegorical litany to the sun-god. Mithras is often represented as carrying a lamb on his shoulders, just as Jesus is. Midnight services were found in both religions. The virgin mother…was easily merged with the virgin mother Mary. Petra, the sacred rock of Mithraism, became Peter, the foundation of the Christian Church.” Gerald Berry, Religions of the World “Mithra or Mitra is…worshipped as Itu (Mitra-Mitu-Itu) in every house of the Hindus in India. Itu (derivative of Mitu or Mitra) is considered as the Vegetation-deity. This Mithra or Mitra (Sun-God) is believed to be a Mediator between God and man, between the Sky and the Earth. It is said that Mithra or [the] Sun took birth in the Cave on December 25th. It is also the belief of the Christian world that Mithra or the Sun-God was born of [a] Virgin. He travelled far and wide. He has twelve satellites, which are taken as the Sun’s disciples…. [The Sun’s] great festivals are observed in the Winter Solstice and the Vernal Equinox—Christmas and Easter. His symbol is the Lamb….” Swami Prajnanananda, Christ the Saviour and Christ Myth Because of its evident relationship to Christianity, special attention needs to be paid to the Persian/Roman religion of Mithraism. The worship of the Indo-Persian god Mithra dates back centuries to millennia preceding the common era. The god is found as “Mitra” in the Indian Vedic religion, which is over 3,500 years old, by conservative estimates. When the Iranians separated from their Indian brethren, Mitra became known as “Mithra” or “Mihr,” as he is also called in Persian. By around 1500 BCE, Mitra worship had made it to the Near East, in the Indian kingdom of the Mitanni, who at that time occupied Assyria. Mitra worship, however, was known also by that time as far west as the Hittite kingdom, only a few hundred miles east of the Mediterranean, as is evidenced by the Hittite-Mitanni tablets found at Bogaz-Köy in what is now Turkey. The gods of the Mitanni included Mitra, Varuna and Indra, all found in the Vedic texts. Mithra as Sun God The Indian Mitra was essentially a solar deity, representing the “friendly” aspect of the sun. So too was the Persian derivative Mithra, who was a “benevolent god” and the bestower...
Έλληνας καθηγητής Θεολογίας: “Χλωμιάζει η ιστορικότητα του Ιησού”
Στις 29 Μαρτίου του 2010 ο νυν κοσμήτορας της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, κ. Μάριος Μπέγζος, ήταν καλεσμένος στην εκπομπή της Ρίκας Βαγιάννη στην ΕΤ-1, για μια θεολογική συζήτηση εν όψει της εορταστικής περιόδου του Πάσχα. Όμως σε μια ερώτηση της δημοσιογράφου αναφορικά με το ζήτημα της ιστορικότητας του Ιησού, η απάντηση του αναγνωρισμένου καθηγητή δεν ήταν αυτή που θα περίμενε κανείς… ————————————————– Ακολουθεί ο διάλογος μεταξύ της δημοσιογράφου και του κ. Μπέγζου (με bold τα λόγια του Έλληνα ακαδημαϊκού): Με την ιδιότητά σας πια την επιστημονική, τι λένε οι ιστορικοί για τον Ιησού; Είναι απολύτως αποδεδειγμένο ότι υπήρξε ιστορικό πρόσωπο; Υπάρχουν κάποιες ιστορικές μαρτυρίες για τον Ιησού, αλλά το σημαντικότερο για τον Ιησού δεν είναι η Ιστορική του ύπαρξη, είναι η πίστη των ανθρώπων. Δηλαδή είναι σαν να ρωτάμε, αν φέρουμε παράδειγμα από το χώρο της τέχνης, αν οι αδελφοί Καραμάζωφ υπήρχαν και έγινε η δίκη τους και έχουμε τα πρακτικά και είναι ή δεν είναι έτσι… Πάντοτε στο χώρο της πίστης μιλάς για τη σημασία του πράγματος και όχι για το ίδιο το πράγμα το οποίο σε τελευταία ανάλυση χλωμιάζει. Επειδή είναι χώρος πνευματικός και λειτουργούν άλλες σταθερές… Άλλες σταθερές και κοιτάξτε… Κάτι το οποίο αποδεικνύεται, επιβάλλεται κιόλας. Αν η ύπαρξη του Χριστού αποδεικνυόταν μαθηματικώς — ιστορικώς, θα ήταν υποχρεωτική για τους ανθρώπους, ενώ τώρα είναι στη διάθεση των ανθρώπων. Δεν είναι υποχρεωτική, δεν είναι δεσμευτική. Είναι και μία πρόνοια αυτό το θέμα… Τελευταία ερώτηση γιατί μπορώ να σας καθίσω εδώ και να σας βασανίζω μέχρι πραγματικά να πείτε ότι μαρτύρησα. ————————————————————- Σαφέστατα και η παραδοχή αυτή του κ. Μπέγζου ενισχύει εμμέσως πλην σαφώς τις Μυθικιστικές θέσεις, μιας και αναγνωρίζει πώς η ιστορικότητα του Ιησού δεν μπορεί να θεωρηθεί δεδομένη ελλείψει ιστορικών στοιχείων! Δείτε το βίντεο ντοκουμέντο πατώντας...