Οι Μύθοι των χριστιανικών διώξεων

Jean-Léon_Gérôme_-_The_Christian_Martyrs'_Last_Prayer_-_Walters_37113

 

Όλοι έχουμε μάθει στο σχολείο και έχουμε ακούσει στον άμβωνα της εκκλησίας ότι τους 3 πρώτους αιώνες μ.Χ. οι Χριστιανοί ήταν θύματα μιας πρωτοφανούς επίθεσης από τη ρωμαϊκή αυτοκρατορία, όπου εκατοντάδες χιλιάδες πιστοί μαρτύρησαν ακολουθώντας το παράδειγμα του Ιησού, αρνούμενοι να απαρνηθούν αυτό που ήξεραν ότι είναι η Αλήθεια. Οι Χριστιανοί θεωρούν πως διώκονταν απλά και μόνο επειδή ήταν Χριστιανοί και τους χρησιμοποιούσαν σαν αποδιοπομπαίους τράγους όταν κάτι πήγαινε στραβά. Ρίχνονταν στα λιοντάρια για τη διασκέδαση των Ρωμαίων, εξαναγκάζονταν στη δουλεία, τους δήμευαν τις περιουσίες, κρύβονταν σε μυστικές συναντήσεις σε κατακόμβες μέχρι που στο τέλος θριάμβευσαν, κάνοντας την θρησκεία τους την επικρατούσα θρησκεία ολόκληρου του δυτικού κόσμου. Ο Χριστιανισμός παρουσιάζεται σαν μια θρησκεία σφυρηλατημένη στη φωτιά.

Του Κωνσταντίνου Σαπαρδάνη, οικονομολόγου-αρθρογράφου

Είναι όμως ακριβώς έτσι τα πράγματα; Οι ιστορικές πηγές που έχουμε για τους «διωγμούς» είναι στην καλύτερη περίπτωση αποσπασματικές και συχνά αναξιόπιστες. Ο Ευσέβιος είναι συνήθως η μοναδική σχετική πηγή, όμως ο Ευσέβιος ήταν ένας εκκλησιαστικός ιστορικός και, σύμφωνα με τα ίδια του τα λόγια, δεν μπορούμε να εμπιστευτούμε ότι είχε στο μυαλό του κάτι άλλο από μια εξιδανικευμένη εικόνα της γέννησης της Χριστιανικής εκκλησίας από το αίμα των πιστών και των μαρτύρων της. Γράφει στην ‘Ευαγγελική Προπαρασκευή’: «Θα είναι απαραίτητο κάποιες φορές να χρησιμοποιούμε ψευδολογία σαν γιατρειά για το όφελος αυτών που χρειάζονται τέτοια μορφή θεραπείας.» και αναφορικά με τα θύματα του Μεγάλου Διωγμού του Διοκλητιανού: «έχουμε αποφασίσει να μην περιγράψουμε τίποτα για αυτούς εκτός από αυτά με τα οποία μπορούμε να υπερασπιστούμε τη Θεία δίκη».

Στην πραγματικότητα, οι αποκαλούμενοι «διωγμοί» ήταν τοπικά περιστατικά και έλαβαν μέρος κατά κύριο λόγο επί μήνες και όχι χρόνια.

«Θρίαμβος Χριστιανών Μαρτύρων τη Εποχή του Νέρωνα» του Eugene Romain Thirion. Το Κολοσσαίο χτίστηκε 16 χρόνια μετά την πυρκαγιά της Ρώμης.

«Θρίαμβος Χριστιανών Μαρτύρων τη Εποχή του Νέρωνα» του Eugene Romain Thirion. Το Κολοσσαίο χτίστηκε 16 χρόνια μετά την πυρκαγιά της Ρώμης.

 

1)      Το 64 μ.Χ. ήταν η χρονιά της περίφημης Μεγάλης Πυρκαγιάς της Ρώμης. Η πυρκαγιά ήταν μάλλον αποτέλεσμα ατυχήματος (κάτι όχι πολύ παράξενο, η Ρώμη ξανακάηκε το 69 και το 80) αλλά κατηγορήθηκε ο αυτοκράτορας Νέρωνας και λέγεται ότι για να αποσπάσει την προσοχή από πάνω του κατηγόρησε τους Χριστιανούς, τους οποίους έντυσε με δέρματα ζώων και τους έριξε στα σκυλιά ή τους έκαψε ζωντανούς. Όμως, εκείνη την εποχή δεν υπήρχαν Χριστιανοί, όχι μόνο γιατί δεν είχαν πάρει ακόμα το όνομα «Χριστιανός», αλλά δεν υπήρχε καν η ιδέα του «Χριστιανού» σαν κάτι ξεχωριστό από τους υπόλοιπους Ιουδαίους. Οι ακόλουθοι του Ιησού ήταν, όπως και ο Ιησούς, Εβραίοι. Την εποχή εκείνη υπήρχαν ήδη πολλά παρακλάδια του Ιουδαϊσμού που διαφωνούσαν μεταξύ τους για θέματα πολιτικής και δόγματος και οι Εβραίοι που ακολουθούσαν τον Ιησού δεν αποτελούσαν εξαίρεση. Μόνο στα τέλη του 1ου αιώνα άρχισαν να αυτοαποκαλούνται Χριστιανοί οι ακόλουθοι του Ιησού, οπότε όταν ο Τάκιτος αναφέρει ότι Χριστιανοί τιμωρήθηκαν από τον Νέρωνα σαν υπαίτιοι της πυρκαγιάς (αλλά και όταν ο συγγραφέας του ‘κατά Λουκά Ευαγγέλιο’ και των ‘Πράξεων των Αποστόλων’ αναφέρει διωγμό Χριστιανών από Εβραίους), έχουμε να κάνουμε με ετεροχρονισμένη χρήση του όρου. Για την ακρίβεια, είναι απίθανο ότι τον καιρό της μεγάλης πυρκαγιάς οι ακόλουθοι του Ιησού θεωρούνταν σαν μία ξέχωρη και διαφορετική ομάδα. Για ολόκληρο τον πρώτο αιώνα μάλιστα, είναι ασαφές αν οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες ήξεραν καν ότι υπήρχαν «Χριστιανοί». Εφόσον λοιπόν δεν αναγνωρίζονταν καν σαν Χριστιανοί, είναι απίθανο και να ήταν αρκετά γνωστοί και μισητοί ώστε ο Νέρωνας να τους ξεχώρισε σαν αποδιοπομπαίους τράγους. Εφόσον η πηγή για τον «διωγμό» αυτόν είναι ο Τάκιτος, ο οποίος γράφει περίπου το 115 μ.Χ., οι περιγραφές του μάλλον δείχνουν την αυξάνουσα προκατάληψη εναντίον των Χριστιανών στην δικιά του εποχή και όχι έναν αιώνα πριν. Σε κάθε περίπτωση, ακόμα κι αν τα γεγονότα εξελίχθηκαν όπως τα περιγράφει ο Τάκιτος, αποτελούν μεμονωμένο περιστατικό, και όχι κάποια νομοθεσία εναντίον των Χριστιανών ή ένα κυνήγι μεγάλης κλίμακας, που θα έπρεπε να είναι αν θέλουμε να μιλάμε για «διωγμό».

“Departure of Cats from the Circus” του Jean-Leon Gerome

“Departure of Cats from the Circus” του Jean-Leon Gerome

2)      Όσον αφορά τον διωγμό του Δομιτιανού (κυβέρνησε από το 81 μέχρι το 96 μΧ), δεν υπάρχουν άλλα στοιχεία εκτός από του Ευσέβιου, του οποίου οι εξιστορήσεις αμφισβητούνται εκτενώς ως βιαστικές, περιστασιακές και αναξιόπιστες (Timothy D. Barnes, «Legislation Against the Christians»). Ο Δομιτιανός φορολογούσε τους Ιουδαίους και οι Χριστιανοί αρνούνταν να πληρώσουν το «φόρο του διδράχμου» καθότι δεν ήταν πλέον Ιουδαίοι. Σίγουρα οι Ρωμαίοι δεν αναγνώρισαν αυτήν την αυτόκλητη φοροαπαλλαγή και φερόντουσαν στους Χριστιανούς όπως σε όλους όσοι δεν πλήρωναν το φόρο. Και πάλι, ακόμα και αν οι ιστορίες μαρτύρων της εποχής αυτής είναι πραγματικές, αφορούν μεμονωμένα περιστατικά και δεν μπορούμε να μιλάμε για διωγμό της άσκησης ενός θρησκευτικού δόγματος. Μέχρι και την εποχή του Δομιτιανού δεν υπήρχε κανένας νόμος κατά των Χριστιανών.

Imperator Caesar Nerva Traianus Divi Nervae filius Augustus;18 September 53 – 9 August 117 AD

Imperator Caesar Nerva Traianus Divi Nervae filius Augustus;18 September 53 – 9 August 117 AD

3)      Οι πρώτες αποδείξεις «δίωξης» Χριστιανών εμφανίζονται το 112 στην αλληλογραφία μεταξύ του Ρωμαίου αυτοκράτορα Τραϊανού και του κυβερνήτη Βιθυνίας και Πόντου, Πλινίου. Ανάμεσα στις 124 επιστολές που διασώθηκαν μεταξύ των δύο, οι οποίες απαρτίζονται από ερωτήματα του Πλινίου για διοικητικά θέματα και απαντήσεις του αυτοκράτορα, υπάρχει μια σύντομη συζήτηση για το πώς πρέπει να αντιμετωπίσει ο κυβερνήτης Χριστιανούς που παρουσιάζονται σε δικαστήρια. Η ίδια η ύπαρξη αυτής της αλληλογραφίας με το ερώτημα αυτό, αποτελεί απόδειξη ότι δεν υπήρχε κάποιος βασικός κανόνας για το πώς πρέπει να αντιμετωπίζονται οι Χριστιανοί. Ο κυβερνήτης δεν ήξερε καν πώς να ενεργήσει. Αν και δεν διευκρινίζεται ο λόγος που οι εν λόγω Χριστιανοί έφτασαν στο εδώλιο, και οι δύο Ρωμαίοι συμφωνούν στα γραπτά τους ότι οι Χριστιανοί δεν πρέπει να κυνηγιούνται. Άρα δεν υπήρχε κάποιο πρότυπο για το κυνήγι Χριστιανών, και ο Τραϊανός θεωρεί ότι δεν είναι δυνατόν να δημιουργηθεί κάποιο. Στην περίπτωση βέβαια που κάποιος Χριστιανός έφτανε στο δικαστήριο (για οποιονδήποτε λόγο) όφειλε να αποδείξει ότι λάτρευε τους ρωμαϊκούς θεούς. Σε αντίθετη περίπτωση θανατώνονταν. Ο Πλίνιος τους έδινε τρεις ευκαιρίες να δηλώσουν πίστη στην επίσημη θρησκεία και γράφει: «Δεν έχω καμία αμφιβολία ότι, οποιοδήποτε κι αν είναι το θρήσκευμά τους, το πείσμα και η ανένδοτη ισχυρογνωμοσύνη πρέπει να τιμωρούνται.» Τιμωρείται δηλαδή όχι ο «Χριστιανός», αλλά ο «ανυπάκουος». Όταν γράφει αλλού ανησυχώντας για την απώλεια κρατικών εσόδων και τον αντίκτυπο στις τοπικές κοινωνίες από το άδειασμα των ναών και τη μείωση πωλήσεων ζώων για προσφορά θυσίας λέει: «η επιδημία αυτής της δεισιδαιμονίας έχει εξαπλωθεί όχι μόνο στις πόλεις, αλλά και στα χωριά και στις φάρμες.» Το ότι αποκαλεί τον Χριστιανισμό «δεισιδαιμονία» μας δείχνει ότι δεν τον θεωρούσε καν θρησκεία, δεν ενδιαφερόταν μάλιστα καθόλου για το περιεχόμενο του δόγματός του, κάτι που φαίνεται στις επιστολές του. Το μόνο που τον ενδιέφερε ήταν οι οικονομικές και διοικητικές επιπτώσεις, και η υποταγή στην καθεστηκυία τάξη πραγμάτων.

4)      Για τους «διωγμούς» του Μάρκου Αυρήλιου και του Σεπτίμιου Σεβήρου, υπάρχουν ελάχιστα στοιχεία, και όποια βιαιότητα έλαβε χώρα, θεωρείται ότι υπεύθυνοι ήταν τοπικοί κυβερνήτες και όχι κάποιο αυτοκρατορικό διάταγμα. Το πρόβλημα παραμένει ότι η μοναδική πηγή που υποστηρίζει ότι υπήρξε διωγμός είναι ο εκκλησιαστικός Ευσέβιος, ο οποίος είδαμε ότι θεωρείται αναξιόπιστος ως ιστορικός.

«Θα είναι απαραίτητο κάποιες φορές να χρησιμοποιούμε ψευδολογία σαν γιατρειά για το όφελος αυτών που χρειάζονται τέτοια μορφή θεραπείας.» Ευσέβιος, εκκλησιαστικός ιστορικός, «Ευαγγελική Προπαρασκευή».

Θα είναι απαραίτητο κάποιες φορές να χρησιμοποιούμε ψευδολογία σαν γιατρειά για το όφελος αυτών που χρειάζονται τέτοια μορφή θεραπείας.» Ευσέβιος, εκκλησιαστικός ιστορικός, «Ευαγγελική Προπαρασκευή».

5)      Τον Ιανουάριο του 250 μ.Χ. ο αυτοκράτορας Δέκιος δημοσίευσε ένα διάταγμα που πρόσταζε όλους τους κατοίκους της επικράτειας να θυσιάσουν στο όνομά του. Αυτοί που υπάκουαν θα λάβαιναν ένα πιστοποιητικό (libelus), σαν απόδειξη της θυσίας που είχαν κάνει. Το διάταγμα του Δέκιου δεν απευθυνόταν συγκεκριμένα στους Χριστιανούς, αλλά σε όλους τους υπηκόους του. Το αίτιο έκδοσης του διατάγματος ήταν η προάσπιση της κοινωνικής συνοχής. Όταν ο Δέκιος ανέλαβε την εξουσία, έπρεπε να αντιμετωπίσει πολιτικούς αντιπάλους καθώς και μια διχασμένη αυτοκρατορία. Το γεγονός ότι δεν είχε αριστοκρατική καταγωγή (γεννήθηκε στη σημερινή Σερβία) έκανε δυσκολότερη την εγκαθίδρυσή του στη Ρώμη. Ξεκίνησε λοιπόν μια εκστρατεία επαναφοράς των παραδοσιακών ρωμαϊκών αξιών και συντήρησης του οράματος της Pax Romana. Το ενδιαφέρον του για την αυτοκρατορική θρησκεία ήταν μέρος αυτής της προσπάθειας. Με το να επιβάλει τη συμμετοχή των υπηκόων του σε αυτήν τη θρησκεία, ήθελε να επαναφέρει τη Ρώμη στις ένδοξες μέρες της και να εστιάσει την προσοχή και την αφοσίωση των Ρωμαίων σε αυτόν. Το πιστοποιητικό αφορούσε κοινωνικό κομφορμισμό και πολιτική υπακοή και δεν ανέφερε συγκεκριμένα ότι αυτός που το κατείχε δεν είναι Χριστιανός ή ότι απαρνιέται τον Χριστό. Το διάταγμα αφορούσε ποινική δίωξη, όχι θρησκευτική. Επίσης, δεν είναι σαφές κατά πόσο γίνονταν έλεγχοι από τις αρχές για την παρουσίαση του πιστοποιητικού, ούτε πώς τιμωρούνταν όσοι δεν το κατείχαν, καθώς και πόσα ήταν τα θύματα αυτών που αρνήθηκαν να συμμορφωθούν με το διάταγμα, που έμεινε σε ισχύ επί μόλις 18 μήνες.

“Ο Δανιήλ στο Λάκκο με τα Λιοντάρια» του Briton Riviere.

“Ο Δανιήλ στο Λάκκο με τα Λιοντάρια» του Briton Riviere.

6)      Ο αυτοκράτορας Βαλεριανός, το 258 μ.Χ. με διάταγμά του, διέταξε το θάνατο των Χριστιανών ιερέων και επισκόπων, και των Χριστιανών συγκλητικών και υψηλόβαθμων διοικητικών σε περίπτωση που δεν αποστατούσαν. Κατ’ αρχάς, πρέπει να μας κάνει εντύπωση ότι ούτε μία δεκαετία μετά το «διωγμό» του Δέκιου οι Χριστιανοί φέρονται να ανήλθαν τόσο εύκολα στην εξουσία ώστε να υπάρχουν ακόμα και υψηλόβαθμοι και συγκλητικοί Χριστιανοί! Πώς θα μπορούσε να συμβεί κάτι τέτοιο αν συστηματικά η ίδια αυτή κυβέρνηση τους δίωκε; Όσον αφορά το διάταγμα του Βαλεριανού, είναι η πρώτη νομοθεσία συγκεκριμένα κατά Χριστιανών. Όχι όμωςόλων των Χριστιανών. Το ενδιαφέρον του περιοριζόταν σε επισήμους, όχι σε όλο τον κλήρο. Σκοπός του ήταν η ακεραιότητα της ρωμαϊκής κυβέρνησης και ο περιορισμός της επιρροής μιας ομάδας εν δυνάμει καταστροφικής (στα δικά του μάτια). Μπορεί το μέτρο να μας φαίνεται ακραίο και βάναυσο (και φυσικά ήταν), αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ακόμα και σήμερα σε πολλές πολιτείες της Αμερικής δεν μπορούν άθεοι να εκλεγούν δήμαρχοι ή κυβερνήτες (βάση νόμου), στη Βρετανία η βασίλισσα απαγορευόταν μέχρι το 2011 να παντρευτεί ρωμαιοκαθολικό και στην Ελλάδα φαίνεται να υπάρχει ακόμα η ανάγκη θρησκευτικού όρκου κάθε νέας κυβέρνησης. Ελάχιστοι φαίνεται να είναι αυτοί που πέθαναν σαν αποτέλεσμα του διατάγματος του Βαλεριανού, το οποίο ακυρώθηκε το 260, με το θάνατό του.

Είναι η πίστη ότι διώκεσαι που σε ωθεί να επιτεθείς σε άλλους. Η γλώσσα της δίωξης και των μαρτύρων είναι η γλώσσα του πολέμου.

Είναι η πίστη ότι διώκεσαι που σε ωθεί να επιτεθείς σε άλλους. Η γλώσσα της δίωξης και των μαρτύρων είναι η γλώσσα του πολέμου.

 7)      Ο διωγμός του αυτοκράτορα Διοκλητιανού προσομοιάζει περισσότερο από κάθε άλλον την εικόνα που παρουσιάζεται για τους διωγμούς κατά Χριστιανών. Με διάταγμα, ο Διοκλητιανός το 303, έκανε παράνομες τις συναντήσεις Χριστιανών, δήμευσε τις περιουσίες τους, κατάσχεσε ιερά κείμενα, μετέτρεψε  ελεύθερους Χριστιανούς σε σκλάβους. Ο βαθμός της θηριωδίας και η έκταση του διωγμού διέφερε ανά περιοχή. Στη Δύση μόνο σποραδικά επιβλήθηκε το διάταγμα και όχι στο σύνολο των λεπτομερειών του. Εξασθένησε η επιβολή του μέχρι το 304 και τερματίστηκε επίσημα το 306 από τον Κωνσταντίνο που μάλιστα όχι μόνο απελευθέρωσε σκλαβωμένους Χριστιανούς αλλά τους επέστρεψε και τις κατασχεμένες περιουσίες τους. Πιο βίαια επιβλήθηκε η δίωξη στη Βόρεια Αφρική, όπου το 304 με νέο διάταγμα υποχρεώνονταν όλοι, άντρες, γυναίκες, παιδιά, να μαζεύονται σε πλατείες και να προσφέρουν θυσίες. Σε περίπτωση άρνησης θανατώνονταν. Το παράξενο είναι ότι ακόμα και ο εκκλησιαστικός Ευσέβιος δε δίνει βαρύτητα σε επεισόδια στη Βόρια Αφρική. Ακόμα και στην ιστορία των Μαρτύρων της Παλαιστίνης μόνο οι 16 από τους 99 Χριστιανούς μάρτυρες φαίνεται να αναζητήθηκαν από τις αρχές, κάτι που μας αφήνει να υποθέσουμε ότι οι υπόλοιποι ενδεχομένως να παρουσιάστηκαν από μόνοι τους για να μαρτυρήσουν, συμπεριφορά που εκείνα τα χρόνια συνέβαινε περιστασιακά και μόνο αργότερα καταδικάστηκε από την Εκκλησία σαν πράξη παρόμοια με την αυτοκτονία. Η αλήθεια είναι ότι δεν ξέρουμε πόσο άσχημη ακριβώς ήταν η δίωξη, αλλά ξέρουμε ότι τα διατάγματα δεν επιβάλλονταν ομοιόμορφα και ότι ακόμα και στην Ανατολή, όπου οι Χριστιανοί λένε ότι οι διώξεις ήταν χειρότερες, οι πιστοί σπάνια αναζητούνταν από τις αρχές. Όπως και να ‘χει, φαίνεται η δίωξη να τερματίστηκε το 305 με την απόσυρση του Διοκλητιανού και να συνεχίστηκε από τον Μαξιμίνο Β’ από το 311 μέχρι το 313. Υπολογίζεται ότι θανατώθηκαν 3.000 με 3.500 Χριστιανοί και όχι εκατοντάδες χιλιάδες (μέχρι και 20.000.000!!!) όπως αναφέρεται αυθαίρετα σε κατηχητικά και σε site. Δεν πρέπει να ξεχνάμε επίσης ότι ο Διοκλητιανός δεν είχε στόχο αποκλειστικά τους Χριστιανούς. Ήδη από το 296 ζητούσε το θάνατο των Μανιχαϊστών και το κάψιμο των κειμένων τους, και ακόμα και οι Χριστιανοί, όταν απέκτησαν δύναμη, ζήτησαν την κατάργηση των πολιτικών δικαιωμάτων τους (381 μ.Χ.).

«Η τελευταία προσευχή των Χριστιανών Μαρτύρων» του Jean-Leon Gerome

«Η τελευταία προσευχή των Χριστιανών Μαρτύρων» του Jean-Leon Gerome

Όλες αυτές τις φρικαλεότητες πρέπει να τις δούμε υπό το πρίσμα της εποχής που συνέβησαν. Η Ρώμη δεν ήταν μια δημοκρατική, ανοιχτή κοινωνία όπως θέλουν να βλέπουν τον εαυτό τους οι σημερινές δυτικές. Κάποιος μπορούσε να εκτελεστεί με βάναυσο και ευφάνταστο τρόπο για σχετικά ασήμαντα αδικήματα όπως το κάψιμο σοδειάς ή η διατάραξη της νυχτερινής ησυχίας. Η βία που εξαπέλυσε ο Νέρωνας εναντίον των Χριστιανών μετά την πυρκαγιά δεν πρέπει να μας προκαλεί έκπληξη δεδομένης της βίαιης ιδιοσυγκρασίας του ίδιου και των γενικών κανόνων της ρωμαϊκής τιμωρίας.

Με εξαίρεση λοιπόν, ίσως, την κλιμάκωση της αγριότητας της Μεγάλης Δίωξης (303-305), τίποτα στην αντιμετώπιση των Χριστιανών από τους Ρωμαίους δεν δικαιολογεί τον γενικευμένο μύθο που διδάσκεται στα σχολεία και στα κατηχητικά. Η εικόνα που έχουμε για τους διωγμούς κατά Χριστιανών που επί 3 αιώνες οδήγησαν στον φρικιαστικό θάνατο εκατοντάδες χιλιάδες Χριστιανούς πολίτες δεν μπορεί να είναι ρεαλιστική, δεδομένου του ότι, σύμφωνα με τα παραπάνω, βλέπουμε ότι οι Χριστιανοί δεν ήταν θύματα συνεχούς δίωξης από τους Ρωμαίους ούτε σε αυτοκρατορικό ούτε σε τοπικό επίπεδο, αλλά και του ότι οι Ρωμαίοι ήταν σχετικά ανεκτικοί όσον αφορά τη θρησκεία (συγκριτικά μόνο με άλλους αρχαίους λαούς όπως οι Σελευκίδες).

Υπήρχε ανεκτικότητα και προσαρμογή των ξένων θρησκειών στον ρωμαϊκό πολυθεϊσμό (όπως του Δωδεκάθεου). Όταν η Ρώμη κατακτούσε μια πόλη ή περιοχή, ενσωμάτωνε στοιχεία της θρησκείας της στη ρωμαϊκή θρησκεία και άφηνε τους ντόπιους να την εξασκούν σχετικά ανενόχλητοι, αρκεί να μην ερχόταν σε αντίθεση με τους νόμους της αυτοκρατορίας. Οι Ρωμαίοι δεν είχαν πρόβλημα με ακίνδυνες πρακτικές όπως οι βαπτίσεις και οι ύμνοι. Είχαν πρόβλημα με εκείνες τις πλευρές του Χριστιανισμού που έμοιαζαν με προδοσία, επανάσταση ή καταπάτηση των νόμων και των ηθικών αρχών της αυτοκρατορίας. Η απειλητική για το ιμπεριαλιστικό κράτος ιδέα του αντιρρησία συνείδησης για παράδειγμα, ήταν ανήκουστη στη Ρώμη πριν τους Χριστιανούς. Όταν ένας δικαστής διέταζε έναν Χριστιανό να υπακούσει το νόμο του κράτους και αυτός απαντούσε ότι υπακούει μόνο το νόμο του Θεού, αυτό στα αυτιά του δικαστή ακουγόταν σαν στασιασμός και υπονόμευση του πολιτικού, όχι του θρησκευτικού, καθεστώτος. Το γεγονός ότι οι Ρωμαίοι παρεξηγούσαν πρακτικές όπως η «πόση του αίματος του Χριστού» και η «βρώση του σώματός του» για κανιβαλισμό καθώς και τις αναφορές στη «αδελφική αγάπη» για σεξουαλικές παρεκκλίσεις, δε βοηθούσε την ομιχλώδη οπτική τους για τη μυστηριακή αυτή θρησκεία. Ακόμα και σκλάβοι Χριστιανών (ναι, Χριστιανοί είχαν σκλάβους) κατηγορούσαν τους αφέντες τους για κανιβαλισμό και αιμομιξία.

“A Christian Dirce” του Henryk Siemieradzki

“A Christian Dirce” του Henryk Siemieradzki

Οι Χριστιανοί που έζησαν επί Μεγάλου Κωνσταντίνου και αργότερα, δεν χάρισαν στους παγανιστές την θρησκευτική ανεκτικότητα που αυτοί ζητούσαν επί γενεές. Εξιστορήσεις με Χριστιανούς να καταστρέφουν παγανιστικούς ναούς και να επιτίθενται σε παγανιστικά θρησκευτικά κέντρα είναι εξαιρετικά συνήθεις. Με τη νομιμοποίηση του Χριστιανισμού, οι πιστοί μετατράπηκαν «από αμνούς σε λέοντες» (H. A. Drake). Δεν έβλεπαν διαφορά μεταξύ αυτών και των μαρτύρων των διωγμών του Δέκιου ή του Διοκλητιανού. «Δεν υπάρχει έγκλημα για αυτούς που είναι με τον Χριστό.» (μοναχός Σενούθιος, 5ος αιώνας)

Σήμερα βλέπουμε τη φαινομενική μαρτυρική καταγωγή του Χριστιανισμού και το αίσθημα αδικίας των διωγμών να κατακλύζει τη συμπεριφορά και τη νοοτροπία των πιστών και να τους οδηγεί σε εκδικητικές ενέργειες. Αυτός που αισθάνεται ότι διώκεται έχει και την αίσθηση δικαίου όταν επιτίθεται. Έτσι, ο κάθε «παστίτσιος» αξίζει να μπει στη φυλακή, γιατί βεβηλώνει τα όσια μιας θρησκείας και ενός ολόκληρου λαού, κι ας μην έβλαψε κανέναν. Και όταν ο Μητροπολίτης Γόρτυνος Ιερεμίας καλεί τους Χριστιανούς να είναι έτοιμοι «μέχρι αίματος και φυλακίσεων» να αντισταθούνε στους συντελεστές του Corpus Christi, το κάνει γιατί αυτοί είναι που πρόσβαλαν την πίστη και απείλησαν την ελεύθερη πατρίδα μας, κι ας μην υποχρέωσαν κανέναν να πάρει μέρος στο «βλάσφημο» θέαμα που προσέφεραν.  Είναι η πίστη ότι διώκεσαι που σε ωθεί να επιτεθείς σε άλλους. Η γλώσσα της δίωξης και των μαρτύρων είναι η γλώσσα του πολέμου.

Σε Χριστιανικούς όρους, αν διώκεσαι, μάλλον κάτι κάνεις καλά. Και αν η ζωή σου κινδυνεύει, τα λόγια σου έχουν μεγαλύτερη αξία. Οι πράξεις σου, μεγαλύτερη νομιμότητα. Η ρητορεία της δίωξης νομιμοποιεί και επιβάλει την ανταποδοτική βία.

«Η Moss αναδεικνύει πώς η δημοφιλής εσφαλμένη αντίληψη περί των μαρτύρων στην πρώιμη Εκκλησία συνεχίζει να δημιουργεί φραγμούς στην συμπόνια και το διάλογο σήμερα.» Αρχιεπίσκοπος Desmond Tutu

«Η Moss αναδεικνύει πώς η δημοφιλής εσφαλμένη αντίληψη περί των μαρτύρων στην πρώιμη Εκκλησία συνεχίζει να δημιουργεί φραγμούς στην συμπόνια και το διάλογο σήμερα.» Αρχιεπίσκοπος Desmond Tutu

Κύρια πηγή του άρθρου:

Candida Moss – The Myth Of Persecution, How early Christians invented a story of martyrdom (2013)

Η Candida Moss είναι απόφοιτη του Oxford και του Yale, και διδάσκει στο πανεπιστήμιο Notre Dame.

 

Αρχική Πηγή

Share This Post On

4 Comments

  1. “…εκείνη την εποχή δεν υπήρχαν Χριστιανοί, όχι μόνο γιατί δεν είχαν πάρει ακόμα το όνομα «Χριστιανός», αλλά δεν υπήρχε καν η ιδέα του «Χριστιανού» σαν κάτι ξεχωριστό από τους υπόλοιπους Ιουδαίους. Οι ακόλουθοι του Ιησού ήταν, όπως και ο Ιησούς, Εβραίοι. Την εποχή εκείνη υπήρχαν ήδη πολλά παρακλάδια του Ιουδαϊσμού που διαφωνούσαν μεταξύ τους για θέματα πολιτικής και δόγματος και οι Εβραίοι που ακολουθούσαν τον Ιησού δεν αποτελούσαν εξαίρεση. Μόνο στα τέλη του 1ου αιώνα άρχισαν να αυτοαποκαλούνται Χριστιανοί οι ακόλουθοι του Ιησού, οπότε όταν ο Τάκιτος αναφέρει ότι Χριστιανοί τιμωρήθηκαν από τον Νέρωνα σαν υπαίτιοι της πυρκαγιάς (αλλά και όταν ο συγγραφέας του ‘κατά Λουκά Ευαγγέλιο’ και των ‘Πράξεων των Αποστόλων’ αναφέρει διωγμό Χριστιανών από Εβραίους), έχουμε να κάνουμε με ετεροχρονισμένη χρήση του όρου. Για την ακρίβεια, είναι απίθανο ότι τον καιρό της μεγάλης πυρκαγιάς οι ακόλουθοι του Ιησού θεωρούνταν σαν μία ξέχωρη και διαφορετική ομάδα. Για ολόκληρο τον πρώτο αιώνα μάλιστα, είναι ασαφές αν οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες ήξεραν καν ότι υπήρχαν «Χριστιανοί». Εφόσον λοιπόν δεν αναγνωρίζονταν καν σαν Χριστιανοί, είναι απίθανο και να ήταν αρκετά γνωστοί και μισητοί ώστε ο Νέρωνας να τους ξεχώρισε σαν αποδιοπομπαίους τράγους…
    …Η βία που εξαπέλυσε ο Νέρωνας εναντίον των Χριστιανών μετά την πυρκαγιά δεν πρέπει να μας προκαλεί έκπληξη…”
    Δεν υπάρχει μια ανακολουθία στα παραπάνω;

    Post a Reply
  2. απο τα καλύτερα κομμάτια που έχω διαβάσει το τελευταίο καιρό….ευγε

    Post a Reply
  3. Εσεις σε λιγο θα εχετε για εικονισμα και Μαρτυρα σας τον νερωνα και τον διοκλητιανο.Ειστε με τα καλα σας?Ακόμα και ένας άνθρωπος να είχε μαρτυρήσει στο όνομα του Χριστού εγω παλι θα πιστευα.Γιατι ψαχνετε αριθμους?αν μαρτυρησαν 30.000 η 300.000?Μιλαμε γενικα για 11.000.000 Μαρτυρες που φτανει το Ιερό Αίμα τους για να ποτισει μιαν Ελλάδα αλλά και ολόκληρο τον κόσμο.Ο Χριστός που ως Θεό ήρθε και Μαρτυρησε για να σωθειτε και εσεις δεν σας συγκινησε καθόλου και βάζετε μέτρο στην Αγία Πίστη Του?Αλλά για φέρτε μου εσείς ένα ιστορικό έγγραφο που να λέει ότι όσοι δεν απαρνηθηκαν την πίστη του στον Ιησού ήτανε λίγοι.Εμένα δεν με νοιάζει να ήταν 10 ή να ήταν 110.000.000 γιατί αυτοί που πιστεύουν σε αριθμού δεν είναι οι Χριστιανοί αλλα οι δηθεν γνωστικοί,οι ψευτοαρθρογραφοι,ή οι πλανεμενοι αστρονόμοι καθε εποχης που ψαχνουν να βρουν το μέλλον και χάνουν το παρόν.Καπου αναφέρεται εδώ ότι: ” [1) 64μ.Χ..εκείνη την εποχή δεν υπήρχαν Χριστιανοί, όχι μόνο γιατί δεν είχαν πάρει ακόμα το όνομα «Χριστιανός», αλλά δεν υπήρχε καν η ιδέα του «Χριστιανού» σαν κάτι ξεχωριστό από τους υπόλοιπους Ιουδαίους.ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΓΡΑΦΤΗΚΕ ΤΟ ΤΟΤΕ 60+Μ.Χ ΑΡΑ ΥΠΗΡΧΕ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΥΠΗΡΧΕ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΣΦΑΓΙΑΣΤΗΚΑΝ?ΕΠΕΙΔΗ ΔΕΝ ΑΡΝΙΟΝΤΟΥΣΑΝ ΝΑ ΛΑΤΡΕΨΟΥΝ ΑΛΛΟΝ ΠΑΡΑ ΤΟΝ ΤΟΝ ΑΛΗΘΙΝΟ ΘΕΟ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟ ΔΕΝ ΒΑΣΑΝΙΣΤΗΚΑΝ ΤΟΣΟ ΑΤΙΜΑ?ΝΤΡΟΠΗ ΣΕ ΟΣΟΥΣ ΠΡΟΣΠΑΘΗΣΑΝ ΜΕΣΑ ΣΤΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΑ ΜΕΙΩΣΟΥΝ ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΣΤΟ ΠΑΡΑΜΙΚΡΟ ΑΥΤΑ ΤΑ ΜΑΡΤΥΡΙΑ.[“Η πρώτη χρήση του ονόματος -Χριστιανοί- στις Πράξεις (Πράξεων 11:26 «χρηματίσαι τε πρώτον εν Αντιοχεία τους μαθητάς Χριστιανούς») είναι μετά την αναφορά στο απολύτως επιτυχές ιεραποστολικό έργο των Αποστόλων Βαρνάβα και Παύλου στην Αντιόχεια.”]

    Post a Reply
  4. Δεν χρειαζεται να γραψουμε για τα θυματα του “Χριστιανισμου” .. αρκει μονο η αναφορα της γενοκτονιας των κατοικων της Αμερικης μετα το 1492 ! (οι διαφοροι αστειοι γραφουν οτι οι ανθρωποι εκει ηταν απο 25-52 εκατομμ … !) Μονο στις γνωστες τους πολεις ζουσαν γυρω στα 60 εκατομμ ! Απο το 1492 μεχρι το 1550 πρεπει να ειχαν δολοφονηθει απο 150-200 εκατομμ. Αυτο ηρεμησε για λιγο μεχρι το 1700 περιπου … με αποτελεσμα την πολυ μερικη επαναφορα των πληθυσμων αλλα δυστυχως αυτα συνεχιστηκαν μεχρι το 1900 περιπου με αποτελεσμα την δολοφονια ακομη αλλων 50-120 εκατομμ αυτοχθονων (με πολυ μετριους υπολογισμους !) Ασ μην αναφερθουμε σε πολλους αλλους ανα την υφηλιο κατακρεουργησε ο
    .. “χριστιανισμος” της αγαπης! Χασαμε την περσια επι ανεγκεφαλων ρωμιων της κωνσταντινου πολης και τεραστιους πληθυσμους της ανατολης που περασαν στο ισλαμ 1. διοτι η ρωμανια (βυζαντιο) ηταν πολυ πιο βιαιη & 2. φορολογουσε σκληρα με κοινωνιες πολωμενες & “κλειστες” πρωιμων χριστανο (δηθεν) -ταλιμπαναιων ! Απο τον αθλιο “αγιο” κωσταντινο μεχρι τον 10 αιωνα οι ελληνοφρονες απλως για αλλους λογους τους λεμε “εθνικους” εν ελλαδι, Γενικως αναφερονται ως ελληνες με ολες τις ονομασιες των ελληνων, οι οποιοι γενοκτονηθηκαν ειναι δυστυχως εκατομμ. σε ανατολη και δυση ! ΠΟΤΕ ο ελληνισμος δεν ειχε ιδεολογικη σχεση με τετοιου ειδους ανατολιτικους σκοταδισμους ! Και οι εβραιοι εξελληνισμενοι σε
    ποσοστο πανω απο 85% εκεινες τις εποχες κυνηγηθηκαν ασχημα και εκτελεστηκαν απο τους εβραιους μαγους της χαλδαιας που υποτιθεται “κρατουν” τις παραδοσεις του Ιμπραημ και αλλων βαβυλωνιακων σκοταδιστων .. βλεπε συγχρονος σιωνισμος απο τις στεπες και την ανατολη του βορρα! Πως ειναι δυνατον ενας λαος που θελει να εχει ριζες στον ελληνικο πολιτισμο των 10-20-50.000 ετων να γινει και οπαδος του γιεσσουα =χριστου !
    Γι αυτο απαλα αν δεν αλλαξουμε θα χαθουμε δια παντος στις
    μυλοπετρες της ιστοριας .. Λιγο πριν τα φυλα των παναρχαιων προγονων μας παρουν το κοινο ονομα ελληνες (1150-1100 πΧ) & επειδη οι λεγομενοι μυκηναιοι (των ανυπαρκτων μυκηνων ! ξερει κανεις που ηταν 😉 Αντιπροσωπευαν εναν τροπο σκεψης και κοσμοθεωριας, ενω σιγουρα ηταν στην καταγωγη ΑΙΓΑΙΟΙ (δεν υπηρξαν ποτε αχαιοι μεχρι τοτε! αλλωστε το Χ δεν ειχε ακομα δημιουργηθει !) και ΑΙΓΑΙΟΙ η αχαιοι γραφονται με τον ιδιο τροπο στις γραμμικες..(Α-ΓΑ-FΟ) επεβαλαν σε ενα τμημα του αιγαιου χωρου ενα διοικητικο συστημα ανατολικου τυπου (μεγαρα, ευγενεις, ιπποτες, ανακτορικου (φεουδαρχικου πολυ αργοτερα τυπου) απολυτως ξενο προς τον παναρχαιο ελληνικο τυπο πολιτειακης δομης, μαλλον φερμενο απ τα ανατολικα κρατικα μορφωματα ! Ηταν παντοτε και συμμαχοι ολοι αυτοι, εκτος απο ψιλοδιαμαχες δυναστικου τυπου ! Αυτη η αντιπαλοτητα
    φτανει στον επακρο σε ακαποια τελευταια εκστρατεια (τρωικα) οπου καταλαμβανουν οι σκοταδιστες (υπο αγαμεμενωνα Η καποιον αλλο την τροια Η Fιλιον .. αρα κερδισαν μια μαχη αλλα εχασαν τον πολεμο .. Η υπολοιπη ελλαδα αντιδρα με την επιστροφη των Δοριαιων; *απο το Δορα ;> ντυμενος με δερματα > φτωχος ..Δορυ
    διοτι και αυτη η λεξη ειναι σημαντικη αλλα και το διδημι-διδω; Καιρος να τσακιστουν οι βαβινιοτι (ολοι !) αν νοουνται επιστημονες να δουλεψουν επιτελους ..διοτι και το λιντλ σκωτ ειναι τρομακτικα ξεπερασμενο και ουδεν ιδρυμα εμφανιζεται ..ουδεμια σχολη ΙΣΤΟΡΙΑΣ της γλωσσας και του ελληνικου πολιτισμου με επιστημοσυνη !! Πριν εξαφανι στουμε
    δια παντος..Και με το που κερδισαν την τροια … ολα καταπιπτουν .. τα περιορισμενα σε χωρο και τοπο “ανακτορα” των ξενοφερτων διοικητικα “μυκηναιων” = τελος! … Ερχεται ο σιδηρος ο οποιος σταματαει & τον ακριβο μπρουντζο (δεν υπηρξε ποτε χαλκος) αλλωστε γι αυτο υπαρχει και η παναρχαια λεξη στο
    αιγαιο ΒΟΥ-λ(ρ;+ts)-ΓΚο > Bronze.. Και καπακι οι “αγνωστοι” (το μεγαλυτερο ανεκδοτο στην ιστορια του πλανητη λογω αναχρονι-στικης “θρησκοληψιας”) Λαοι της ..θαλασσας ! λες και δεν ξερουμε ποιοι ειναι οι Αιγαιοι, οι πελετες, οι σικουλοι, οι τυρσσηνοι και τευκτροι, οι λουκκα, οι αλυσσοι, οι σαρντανα (δεν ειναι η σαρδηνια τοτε λεγοταν Ταταρινα Η κατι τετοιο !) μαλλον σαρδεις! οι Δανουνα ! κτλ Ξεπατωνουν ολα τα υποτιθεμενα “κρατη” σ ανατολη και δυση Μας ειπαν οτι
    επεζησε η Αιγυπτος ..επειδη το σκαλισε ο ραμσης ΙΙΙ σ ενα ναο ! (πιστευει κανεις την προπαγανδα των Φαραω ; απο κει και περα η αιγυπτος επισης εσβησε και οι ελληνες εγκατασταθηκαν στο Δελτα του νειλου (πρωην αιγυπτου για τον Ομηρο)… αυτο-ονομαζονται Ελληνες και αλλαζουν την ιστορια του πλανητη προς την ΤΕ-για τους ΕΙΛΕΙΘΥΙΑ, Ελευση και Ελευθερια ισως & Ελανα
    Οι μονοι θαλασσοποροι του πλανητη με τους μαουρους (μαυροι;) > μαορι (και οι σουμεριοι αυτολεγοντουσαν +/-μαυρο+ακρον )
    Ετσι ξεκινησε ο πραγματικος νεολογιστικος ορος ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ομως ελληνιστι η ΠΟΛΙΣ ειναι το κρατος και ΟΥΧΙ το ΑΣΤΥ !
    Αγαπητε μου τα θερμα μου συγχαρητηρια ! δεν θα καθισουμε τωρα να ασχοληθουμε με το πολυ συμφωναμε τους ιστορικους 1000-1500 *δεν ηταν ποτε 3000 !! μαρτυρες των απανθρωπων χριστιανων… Δεν υπηρξαν αναλογοι δολοφονοι στην ιστορια του πλανητη να εχουν κανει τοσες γενοκτονιες οσο το απαισιο συστημα των Ιουδαιο-χριστιανο-ισλαμιστων ….
    Και εχουν το θρασος και μιλανε τα απαισια κορακια ; οι μαυρες
    φιγουρες του ΑΔΗ ; Οι τα φαια φορουντες και τα φαιοτερα φρονουντες; Αν δεν εξελληνισθουμε και επανελθουμε στα μητρωα και πατρωα ΕΘΗ της παναρχαιας ριζας μας (με ολες τις μετατροπες του 2023 ! εχει χαθει ο ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ … Χριστος ειναι ελληνικη λεξη αλλα δεν εχουμε καμια σχεση με γιουσουφ και ιμπραημ ! Αλλωστε ο Αλεξανδρος του Ιλιου ο γνωστος μαλλον Παρις …πριν τα τρωικα εφτιαχνε ενα καστρο στο Ασκαλον μαλλον για να τελειωσει οπως
    και εγινε με την αιγυπτο = το γραφουν οι Νεσσοι = χετταιοι απο τουρκο-γερμανους για να ειναι αρεστοι στην παλια διαθηκη και στον κεμαλ ! Το αισχος του νεο… (ελληνικου 😉 μορφωματος
    ευχαριστω σας & για το φιλοξενον !

    Post a Reply

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

2 × five =